Annons

manuell fokus med 85/1,8 AF-D

Produkter
(logga in för att koppla)

Dancerboy

Aktiv medlem
Hej!

Har införskaffat ett 85/1,8 för mitt porträttfotograferande. Har bara en liten fråga som jag skulle behöva hjälp med¨av någon som har, eller har haft samma objektiv.
När jag skall fokusera manuellt låter det konstigt om objektivet. Det knastrar liksom lite lätt. Ett ljud som är svårt att förklara, men som jag inte har på mina andra gluggar. Är det normalt?
 
Hej!

Har införskaffat ett 85/1,8 för mitt porträttfotograferande. Har bara en liten fråga som jag skulle behöva hjälp med¨av någon som har, eller har haft samma objektiv.
När jag skall fokusera manuellt låter det konstigt om objektivet. Det knastrar liksom lite lätt. Ett ljud som är svårt att förklara, men som jag inte har på mina andra gluggar. Är det normalt?

Hei
Har samme objektiv men ikke "D"
Det låter litt som du beskriver av mitt objektiv også. Har egentlig ikke tenkt så mye over det, da det ikke låter som om noe er galt. Da skal det nok være slik.

Mvh
Lars
 
Kan det inte vara fokus-"skruven" in mot kameran som gör det ljudet? Dom brukar låta så på mina skruvfokusobjektiv i alla fall.

/Karl
 
hei igjen!

Har en 180mm 2,8 . Det låter litt av den også men ikke på samme måte som 85mm. 180mm f,8 er også skru fokus.

Lars
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.