Annons

Manuell focus på mitt AF DT 18-70mm f/3,5-5,6 (D)?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sen vrider du på fokuseringsringen som sitter framför zoomringen & ser när det blir skarpt i sökaren, kräver träning & jag föreslår att du tränar i bra ljus till att börja med.

//Larsa

Lite beroende på AF-objektiv så kan den ibland vara mycket liten & inte alltför sällan oergonomisk.

//Larsa

Jag har en liten följdfråga på 18-70 0bjektivet. Jo, när jag fokuserar manuellt och fokuserar så långt bort jag kan så kommer jag bortom oändlighetsläget alltså det blir oskarpt. Inget problem dagtid men när det är mörkt ute är det mycket svårt att fokusera manuellt. Är det bara jag som har detta problem?

Fabian Fogelberg skrev:
Jag har en liten följdfråga på 18-70 0bjektivet. Jo, när jag fokuserar manuellt och fokuserar så långt bort jag kan så kommer jag bortom oändlighetsläget alltså det blir oskarpt. Inget problem dagtid men när det är mörkt ute är det mycket svårt att fokusera manuellt. Är det bara jag som har detta problem?
Här förklaras varför man INTE skall ställa manuell fokus till oändlig. Det gör jag aldrigt, utan ställer en bit före "oändligt."
Antag att "oändligt" ligger på 2 Km. Då kan skärpedjupet börja någonstans vid 3-400 m(bara en gissning). Allt som finns närmare blir oskarpt.
Exemplet ovan är inte exakt. Du kan tästa det med att skriva in olika "oändligt" avstånd för att kalkulera skärpedjupet, hyperfokallängd mm. Du blir förvånad av de teoretiska resultaten.
/Fred

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar