Annons

Manuell blixt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik F

Aktiv medlem
Jag funderar på att skaffa en ny blixt att användas till en manuell systemkamera och undrar vilka modeller man borde leta efter. Helst något begangnat med tanke på priset.

Blixten skall alltså köras helt manuellt inget TTL eller nått liknande
 
Svår fråga, det finns oändligt många modeller. Fundera igenom detta först:

När du säger manuell, menar du då en blixt som bara kan avge full effekt? Eller menar du en blixt med inbyggd ljusmätare som hjälper till att dosera lagom mycket ljus?

Vilket ledtal behöver du?
Ska blixten synkas med kabel eller via tillbehörsskon på kameran?
Ska reflektorn vara vridbar?
 
Vridbar reflektor. Blixten behöver inte mäta själv men en möjlighet att ställa effekt skulle vara bra.
Blixten skall synkas med kabel...
 
Braun 370BVC/410BVC är en klassiker som du kanske kan hitta begagnad. Stavblixt, ledtal 37/41, reflektor vridbar åt alla håll, lyser ut bra, automatikläge via inbyggd sensor, fasta effektlägen 1/1-1/64. Min har blixtrat klanderfritt i mer än 20 år (dock inte oavbrutet :)).

Som sagt, det finns oändligt många modeller och de flesta är OK. Teknikutvecklingen på icke-TTL-blixtar går långsamt, så du kan lugnt köpa en äldre, begagnad modell. Testa dock innan du köper, så att inte blixtröret är utslitet.

Det har funnits blixttester i svenska fototidningar under 90-talet (FOTO/Aktuell fotografi/Fotografi, minns ej vilken). Botanisera på bibblan...
 
En blixt med både manuellt läge och två-tre automatiklägen behöver inte kosta många hundralappar. Jag har en liten billig Exakta 220A som jag köpte på extrapris från http://www.photax.se för runt 250 kr en gång. Fungerar jättefint sdom komplement till min stora Metz stavblixt.

Här är en annan trevlig blixt med lite mer finesser:

EXAKTA CTZ-26 med ledtal: tele=32, Normal=28, Vidvinkel=22. Blixten kan ställas för automatiskt ( 2 olika lägen), eller manuellt exponeringsläge. I auto-lägena ställer man bara in bländare (Beroende på filmens ASA-tal) därefter ser blixten till att det blir rätt exponerat. Blixten har även inbyggd "Auto check"-funktion, som indikerar med grön lampa om blixtljuset räcker. Blixthuvudet kan vridas uppåt 90° och är inställbart för vidvinkel, normal eller teleobjektiv.

Pris 495 kr hos Photax.
 
Metz 45 ct-1, sådana borde man kunna hitta lite varstans. Robusta och med bra inställningsmöjligheter.

PL
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.