Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manuell bländare orsakar EE

Produkter
(logga in för att koppla)

aracaboi

Aktiv medlem
hej!

när jag försöker ändra bländaren manuellt med mitt 50mm 1,8 blinkar det EE i displayen och kameran går inte använda förrän man bländar tillbaka. den enda bländare som fungerar manuellt är 5,6. någon som vet vad som är felet?

mvh

Vad är det för Kamera?
Vad är det för 50 mm 1,8?

Är det med ratt på kameran du ställer bländaren manuellt, eller med bländarringen på objektivet?

Jag tror de flesta systemkameror idag vill att bländarringen ska vara låst, för att man ska styra bländaren manuellt med kameran.

Vad har du för kamera? Jag tror inte alla modeller går att använda med objektivets bländarring, och de modeller som kan göra det måste ställas in för det.

Vad har du för kamera? Jag tror inte alla modeller går att använda med objektivets bländarring, och de modeller som kan göra det måste ställas in för det.

aa det är en nikon d90 objektivet är ett nikon 50mm 1,8D med bländarring, försöker ändra bländaren på objektivet alltså. var ska man ställa in sånt (ifall det fungerar på denna kamera+detta objektiv)?

D90 saknar tyvärr den inställningen såvitt jag kan se i manualen (i D300 och D3 ligger det under f7 i inställningarna, och D90:s menyer går bara till "e". Lite googlande säger samma sak, så du måste ställa in objektivet på minsta bländaren (f/22 tror jag det är på den där) och justera bländaren med rattarna på kameran.

Objektivet borde gå att låsa på den bländaren så du slipper ändra av misstag.

D90 klarar inte manuell optik på det sättet, dvs bländarringen måste stå i 22-läget där det dessutom brukar finnas en spärr.

D90 saknar tyvärr den inställningen såvitt jag kan se i manualen (i D300 och D3 ligger det under f7 i inställningarna, och D90:s menyer går bara till "e". Lite googlande säger samma sak, så du måste ställa in objektivet på minsta bländaren (f/22 tror jag det är på den där) och justera bländaren med rattarna på kameran.

Objektivet borde gå att låsa på den bländaren så du slipper ändra av misstag.

okej jo det finns en spärr, jag prövade bara lite då jag tänkte se om det gick att ändra i videoläget. går det på d7000 då? att ändra utan att gå in i menyer alltså?

Både D90 och D7000 har ratt för att ändra bländare. Dessvärre går det som du säger inte att ändra exponeringen under filmning med D90, hur det är med D7000 vet jag inte.

Men nu tror jag mig ana ditt problem lite mer …

Går det att starta inspelning när kameran visar EE?
Om det går. Om du har ställt kameran i läge M, så är det nog bara att köra igång och filma, strunta i om kameran vet hur den exponerar. Exponerar gör den ändå.
Om det inte går att starta med EE, lås inte objektivet men ställ det på samma läge som låst, ställ in kameran och börja filma. Nu kanske det ändå går att fortsätta filma med bländarringen …trotts att kameran inte alls gillar det.

/jonas

Vill du justera bländaren på objektivet av nån orsak så kanske det går att tejpa för kontakterna och köra helmanuellt utan ljusmätning, autofokus och sånt. Annars är det bäst att låsa bländaren på f/22 och styra den med kameran. Går dock inte under filmning gissar jag...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar