Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Manuell bländare orsakar EE
- Trådstartare aracaboi
- Start datum
aracaboi
Aktiv medlem
Vad har du för kamera? Jag tror inte alla modeller går att använda med objektivets bländarring, och de modeller som kan göra det måste ställas in för det.
aa det är en nikon d90 objektivet är ett nikon 50mm 1,8D med bländarring, försöker ändra bländaren på objektivet alltså. var ska man ställa in sånt (ifall det fungerar på denna kamera+detta objektiv)?
afe
Aktiv medlem
D90 saknar tyvärr den inställningen såvitt jag kan se i manualen (i D300 och D3 ligger det under f7 i inställningarna, och D90:s menyer går bara till "e". Lite googlande säger samma sak, så du måste ställa in objektivet på minsta bländaren (f/22 tror jag det är på den där) och justera bländaren med rattarna på kameran.
Objektivet borde gå att låsa på den bländaren så du slipper ändra av misstag.
aracaboi
Aktiv medlem
D90 saknar tyvärr den inställningen såvitt jag kan se i manualen (i D300 och D3 ligger det under f7 i inställningarna, och D90:s menyer går bara till "e". Lite googlande säger samma sak, så du måste ställa in objektivet på minsta bländaren (f/22 tror jag det är på den där) och justera bländaren med rattarna på kameran.
okej jo det finns en spärr, jag prövade bara lite då jag tänkte se om det gick att ändra i videoläget. går det på d7000 då? att ändra utan att gå in i menyer alltså?
Kiboko
Aktiv medlem
Både D90 och D7000 har ratt för att ändra bländare. Dessvärre går det som du säger inte att ändra exponeringen under filmning med D90, hur det är med D7000 vet jag inte.
Men nu tror jag mig ana ditt problem lite mer …
Går det att starta inspelning när kameran visar EE?
Om det går. Om du har ställt kameran i läge M, så är det nog bara att köra igång och filma, strunta i om kameran vet hur den exponerar. Exponerar gör den ändå.
Om det inte går att starta med EE, lås inte objektivet men ställ det på samma läge som låst, ställ in kameran och börja filma. Nu kanske det ändå går att fortsätta filma med bländarringen …trotts att kameran inte alls gillar det.
/jonas
Men nu tror jag mig ana ditt problem lite mer …
Går det att starta inspelning när kameran visar EE?
Om det går. Om du har ställt kameran i läge M, så är det nog bara att köra igång och filma, strunta i om kameran vet hur den exponerar. Exponerar gör den ändå.
Om det inte går att starta med EE, lås inte objektivet men ställ det på samma läge som låst, ställ in kameran och börja filma. Nu kanske det ändå går att fortsätta filma med bländarringen …trotts att kameran inte alls gillar det.
/jonas
aracaboi
Aktiv medlem
D7000 har stöd för gamla manuella objektiv.
akej, dessvärre verkar det inte fungera på d600 heller dock
eskil23
Aktiv medlem
D7000 har stöd för gamla manuella objektiv.
Men den kan fortfarande inte ändra bländare under videoinspelning. Den gillar inte heller att man ändrar bländare med bländarringen.
aracaboi
Aktiv medlem
Men den kan fortfarande inte ändra bländare under videoinspelning. Den gillar inte heller att man ändrar bländare med bländarringen.
det är ingen jätteviktig funktion kanske. kan kameran ta skada av att man ändrar mot dens vilja?