Annons

Manuel optik som aldrig kommer i fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

svanteljunggren

Ny medlem
Hej,
har köpt ett begagnat 80-200 f4 macro Pentax objektiv till min K10d. Den sitter rätt på men jag kan aldrig hitta skärpa i "oändlighet" fastän jag vrider den så långt den går tills oändlighets märket kommer. Skulle behöva vrida ringen typ en centimeter till innan fokus skulle komma.

Är det någon som har någon tanke kring varför den inte kommer i fokus fastän jag har vridit så långt som det går?

Tacksam för hjälp.
Svante Ljunggren

Om objektivet heter "macro" så har det kanske en fokusbegränsningsläge för makrofoto, och som då inte tillåter fokus på oändligheten. Det är vanligt på AF-objektiv, men jag har lite svårt att förstå vad det skulle ge på ett MF-objektiv. Kolla efter nån knapp eller spärr på objektivet.

Hej,
har kollat över optiken men det finns bara en knapp för bländarringen. Det finns en oändlighets markering på optiken och jag kan vrida tills den varpå det tar stopp men ändå blir det inte i fokus.
Tack för inlägget!
Svante

svanteljunggren skrev:
Hej,
har kollat över optiken men det finns bara en knapp för bländarringen. Det finns en oändlighets markering på optiken och jag kan vrida tills den varpå det tar stopp men ändå blir det inte i fokus.
Tack för inlägget!
Svante
Kan du fokusera på nära håll då? Det kan ju vara någon lins i objektivet som hamnat på sniskan eller så.

Hejsan,

tyvärr så kan jag inte få focus på nära håll heller. När jag kollar in i optiken så kan jag inte se att någon skulle vara på snedden. Får ta med den till någon som kan sådant här så får dom kolla på den.
Tack för inlägget!
Svante

Hur blir bilderna. Finns det skärpa i bilderna. Hur är okularet ställt på kameran? Är okularets dioptri felställd mot dina ögon blir bilden genom sökaren aldrig skarp. Använder du glasögon?
Hur ser det ut i sökaren med dina andra objektiv?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar