Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Manual till densitometer
- Trådstartare LasseM2
- Start datum
Niklas Groop
Aktiv medlem
Det har gått en tid sedan du startade tråden och jag är lit nyfiken på hur det har gått, har du fått någon manual? Jag skulle också vilja ha en kopia i så fall då jag nyligen fått i min ägo en Gretag D200, antagligen modellen innan din men så stor skillnad kanske det inte är.
Eller om någon annan som läser denna tråd och har en manual så vore jag tacksam om en kopia kunde skickas.
Mvh Niklas
Eller om någon annan som läser denna tråd och har en manual så vore jag tacksam om en kopia kunde skickas.
Mvh Niklas
LasseM2
Medlem
Hej
Det har varit tyst som graven. Efter diverse försök har jag kommit fram till att den enbart kan användas för mätning av densiteten genom ett negativ. Altså inte svärtan i en papperskopia.
Min började visa totalt orimliga värden, följaktligen var den på väg till elektronikåtervinningen. Efter demontering av armen, rengöring, och återmontering fungerar den som den skall.
Så här gör jag:
Densitometern ställs i program 1.
Jag mäter i skarven mellan två negativ genom att trycka ner armen.
Där nollställer jag den genom att trycka på den svarta knappen på armen. Där har jag bas + slöja eliminerade.
Sedan är det bara att mäta på i negativets olika dagrar
Vore kul om du kan lura ut hurt mäta svärtan på en kopia.
MVH
Lasse.
Det har varit tyst som graven. Efter diverse försök har jag kommit fram till att den enbart kan användas för mätning av densiteten genom ett negativ. Altså inte svärtan i en papperskopia.
Min började visa totalt orimliga värden, följaktligen var den på väg till elektronikåtervinningen. Efter demontering av armen, rengöring, och återmontering fungerar den som den skall.
Så här gör jag:
Densitometern ställs i program 1.
Jag mäter i skarven mellan två negativ genom att trycka ner armen.
Där nollställer jag den genom att trycka på den svarta knappen på armen. Där har jag bas + slöja eliminerade.
Sedan är det bara att mäta på i negativets olika dagrar
Vore kul om du kan lura ut hurt mäta svärtan på en kopia.
MVH
Lasse.
Niklas Groop
Aktiv medlem
Hej.
Har sökt runt lite på internet och det verkar som att det inte går att mäta reflekterande material med denna, eventuellt så behövs ett tillägg. Men jag har hittat en manual, dock är den på ryska...
http://gretagmacbeth.narod.ru/Manuals/D-200_Manual_Rus.pdf
En produkt broschyr hittade jag också och den mailar jag över till dig.
Det verkar dock som att du klurat ut det mesta och kanske maskinen inte är så svår att använda.
/Niklas
Har sökt runt lite på internet och det verkar som att det inte går att mäta reflekterande material med denna, eventuellt så behövs ett tillägg. Men jag har hittat en manual, dock är den på ryska...
http://gretagmacbeth.narod.ru/Manuals/D-200_Manual_Rus.pdf
En produkt broschyr hittade jag också och den mailar jag över till dig.
Det verkar dock som att du klurat ut det mesta och kanske maskinen inte är så svår att använda.
/Niklas