iSolen.se
Guest
Ja, se på fan! Det går i min d3 också
Jag ser dock ingen större poäng att köra den inställningen - föredrar 12-bitars råfiler.
Det håller jag med om, eller tom 14 som Nikon snällt nog låter oss använda om man vill.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, se på fan! Det går i min d3 också
Jag ser dock ingen större poäng att köra den inställningen - föredrar 12-bitars råfiler.
Allt går att knäcka. ...i princip. Det handlar bara om tid. En AES 256bit krypterad fil kommer ta några år att hacka med världens snabbaste dator. Men fullt teoretiskt möjligt.Tveksam att jorden existerar vid dagen man knäcket filen. Får man dock tag på nyckeln så tar det inte en sekund.
Anyways... det är givetvis ingen garanti i alla lägen för att filen är omanipulerad. DNA är heller inte 100% men tillräckligt för använda det som bindande bevis i en mordrättegång.
Så nånstans gör man en avvägning. Vid enkla tävlingar så kan man väl använda råfilen som "bevis". Men skulle bilden avgöra om någon annan ska avrättas eller inte så räcker det troligen inte långt utan flera andra bevis.
Så beroende på omständigheterna så torde råfilen fungera som tillräckligt bevis för att filen är intakt.
Om världens prestigefyllda fototävlingar anser det "tillräckligt" så har de väl gjort den avvägningen.
PhotoMe's Rawwriter tyckte jag inte riktigt visade att det var så enkelt. Ett äldre äldre RAW-format från Panasonic är inte rätt format att köra med. NEF eller CR2 torde gett mer tyngd i hans PoC
En parentes, tidigare krypton som det skulle ta år att knäcka på 90-talet går i princip att knäcka i realtid numera.
Moors lag och 20 år, samt parallella processer gör underverk. 20 år är 13,3 dubblingar i kraft, dvs det som tog ett år går nu på mindre än en timme om man bara räknar på moors lag, kör man på ett bra grafikkort dessutom...går det undan.
En parentes till om DNA, då ett prov är 99,999% (är det rätt antal nior?) säkert räcker inte det. Gör man ett uppslag mot sveriges befolkning kommer man få 10 träffar i snitt.
Det håller jag med om, eller tom 14 som Nikon snällt nog låter oss använda om man vill.
Jo, det förstås, men jag har aldrig kunnat se någon skillnad mellan 12 eller 14 bitar, så jag kör på 12 bitars lossless (de få gånger jag använder D3:an nu för tiden).
Hur lång tid det har att knäcka gamla (eller nya) krypteringar har väl inte direkt med den här tråden att göra tycker jag, eftersom det går att knäcka just råfilerna genom att plocka ut nyckeln ur kameran
...
Men det nämndes just kryptering och hack, så jag la b.la. bara lite perspektiv kring tid.
Jo jag lade också lite perspektiv om tid, det som verkade oknäckbart tidigare är lätt att knäcka idag tack vare den exponentiella utvecklingen av kraft. Med grafikkorten är det dessutom lätt att parallellisera arbeten så möjligheterna har faktiskt ökat med mer än Moores lag. Jag gissar att utvecklingen kommer fortsätta ett tag till...
Slut parentes.
Jo jag lade också lite perspektiv om tid, det som verkade oknäckbart tidigare är lätt att knäcka idag tack vare den exponentiella utvecklingen av kraft. Med grafikkorten är det dessutom lätt att parallellisera arbeten så möjligheterna har faktiskt ökat med mer än Moores lag. Jag gissar att utvecklingen kommer fortsätta ett tag till...
Slut parentes.
Moores lag har varit ur spel ett tag nu faktiskt. ...
/Karl
Det där har jag hört i hela mitt liv vart och varannat år, men ändå på något sätt hamnar punkterna snyggt efter linjen när man plottar utvecklingen i efterhand.
Det där beror ju helt på hur man räknar. Antalet transistorer per kvadratmilimeter, antalet transistorer per processor eller processorernas beräkningskapacitet.
Allt går att knäcka. ...i princip. Det handlar bara om tid. En AES 256bit krypterad fil kommer ta några år att hacka med världens snabbaste dator. Men fullt teoretiskt möjligt.Tveksam att jorden existerar vid dagen man knäcket filen. Får man dock tag på nyckeln så tar det inte en sekund.
Anyways... det är givetvis ingen garanti i alla lägen för att filen är omanipulerad. DNA är heller inte 100% men tillräckligt för använda det som bindande bevis i en mordrättegång.
Så nånstans gör man en avvägning. Vid enkla tävlingar så kan man väl använda råfilen som "bevis". Men skulle bilden avgöra om någon annan ska avrättas eller inte så räcker det troligen inte långt utan flera andra bevis.
... Visst går alla krypton att knäcka...