Annons

Manfrotto

Produkter
(logga in för att koppla)

Glawe

Aktiv medlem
Hejsan!

Nu har jag tänkt att byta ut mitt stativ hemma mot något lite bättre. Hade tänkt mig märket manfrotto. Jag undrar om ni skulle kunna ge tips på de 3 delar som jag behöver, nämligen: huvud (med snabbfäste), en tripod samt en monopod som man kan flytta huvudet emellan. Vill gärna priset skall landa runt en tusing även om jag vet att detta säkert är helt omöjligt om man inte köper begagnat.


/Fredrik
 
Ja, för alla tre delar kommer du snarare att landa runt lite över 2000kr isf 1000kr.

190PROB eller 055PROB + 468RC2 eller 488RC2.

Enben... Tja...
679B + 234RC

En hel del mer än 1000kr, men det är det jag skulle tittat på.
De har ju sina "digi"-stativ åxåsom kostar runt en tusenlapp med huvud, men det är bättre att köpa "ordentligt" med en gång.
 
Vilken utrustning är det som du ska hänga på stativet? Vad prioriterar du, stabilitet, vikt, flexibilitet, höjd, spagat, stryktålighet,...?
 
Ekonomin visste jag nog innan jag frågade ;). Men det är stabilitet som jag prioriterar på tripoden. Monopoden skall ju gärna vara lätt när man bär med sig den ut och för enkelheten skull så hade jag tänkt att jag skulle byta huvud när jag använder de olika stativen, men som sagt, modopoden är nog den jag kommer att använda mest och just på den tycker jag det är viktigt med ett bra snabbfäste.

Prylar: en 300d med en sigma 70-300 apo som största glugg.
 
679B + 234RC ser ju trevliga ut. Tror det blir en sådan kombination. Får se vilken tripod det blir sen. Kör manfrotto en standard för snabbfästena så att samma platta passar på de olika huvudena ?
 
Kan varmt rekomendera Manfrottos monopod 684B Neotec (ca 995.-), den har inga vanliga snäpp eller vridlås för utfällning. Den har ett avtryckarliknande lås som gör att du snabbt kan fälla ihop det. Att fälla ut det gör du genom att bara dra isär det.

Jag kör med ett 234RC huvud (ca 345.-) på den. Då har du en snabbfästesplatta som är av samma modell som till deras huvuden av xxxRC2 modeller samt en del andra.

Till det köper du extra 200-PL14 (ca 120.-)snabbfästesplattor så du har dem sittandes på kamera och de objektiv (som har stativfäste) så du slipper skifta.
 
Om du har en budget på 1000kr och prioriterar stabilitet är det den begagnade vägen du ska promenera. Manfrotto 190 är ett riktigt stabilt alternativ med tanke på vad den kostar. 055 är ännu stabilare men kostar en del mer. Ett 190 borde du hitta begagnat för runt 500kr. Jag har själv sålt två stycken för 500kr styck. 055 går nog på någon hundring till. Ett begagnat Manfrottohuvud i mellanklass och med snabbplatta från hittar du säkert begagnad för 300kr. Förhoppningsvis får du ett par hunra över till ett begagnat enbensstatin.

Ganska mycket stativ för pengarna och förmodligen lätt att avyttra om du i framtiden vill uppgradera.
 
Tack för alla svar. Jag skall rekognosera lite vad som finns. Men snåla är nog bara dumt. Då slutar det bara med att man vill ha andra grejer i slutändan. 684B ser ju riktigt trevlig ut så det är nog värt att lägga lite extra på ett sådant. Just den verkar ju extra trevlig efterssom man säker kommer att reta sig på in och utfällningen när man är ute på sin semester så detta är nog detta den bästa investeringen.
 
Manfrotto har(eller hade iaf) två olika plattor/snabbfästen, se till att du får huvuden med samma standard.
 
Den mest prisvärda monopoden, om du ska ha ett 234RC-huvud måste nog vara Scandinavians paket med 680b och 234RC för 650kr. Det är bara 55kr mer än vad stativet kostar separat där och en 234RC kostar väl runt 300 annars. Men jag kanske bara säger såhär för att jagsjälv kom hem med ett sånt paket igår ;)
 
AnnaKarin skrev:
Manfrotto har(eller hade iaf) två olika plattor/snabbfästen, se till att du får huvuden med samma standard.

Jag tror att jag har haft fyra olika snabbplattor från Manfrotto i mina ägor. Jag har för meig att det finns någon till. En del finns inte kvar i sortimentet. I praktiken är det två olika du har att välja på om du köper en ny.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.