ANNONS
Annons

Manfrotto Kulleder, fördelar/nackdelar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nawi

Medlem
Hej

Funderar över att köpa ett stativ och en kulled.

Nu kikade jag lite på kulleder på ScandinavianPhoto och upptäckte att manfrotto erbjöd 3st kulleder till nästan samma pris.

http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1559559
http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1559557
http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1559556

Det som skiljer de åt är de olika snabbplattorna.

Så vad finns det för fördelar med de olika snabbplattorna?

Det ska användas till en D80 med 18-135mm objektivet. I framtiden som max 70-200mm.

Jag har en 468MGRC4 med en 410pl platta, men den plattan är väldigt klumpig, jag skall byta ut den mot en 200pl platta, du klarar dig bra med en sådan platta med dom gluggar du tänker använda.

/kent

Senast ändrad:
Okej :)

Så vad är det för egentlig skillnad på plattorna förutom utseendet och storleken?

Ta en titt på snabbfäste från Optipod. (www.optipod.se) Svensktillverkad kvalitet. Jag har själv en 468MG på ett stativ från Gitzo. Men alltså med snabbfäste från Optipod och jag är störtnöjd. Rekommenderas varmt.

Nawi skrev:
Okej :)

Så vad är det för egentlig skillnad på plattorna förutom utseendet och storleken?

Dom modell jag äger har vattenpass, hur det är med den andra större vet jag inte, men jag tror den är utformad för videokameror om jag inte minns fel, vattenpasset klarar jag mig utan då jag har rutnät som option i min kamera.

/kent

Jag har haft en 488RC4 med ssnabbfästet 200PL. Plattan är liten och smidig, men den låste faktiskt inte helt och hållet i fästet, det fanns ett litet glapp. Vet förstås inte om det endast berodde på mitt fäste (ojämn kvalitet?), inte heller om det var så från början eller om det kom efter en tid.

För min del ställde glappet till problem när det gällde att ta flera exponeringar av samma motiv som sedan skall läggas ihop, det var aldrig några problem id enskilda bilder.

Hade tidigare en kula med 030-plattorna och där var det inget glapp. Men de plattorna är stora, tunga och klumpiga.

Nu har jag fästen och plattor från RRS, försökte först köpa från Optipod som också lär vara väldigt bra, men lyckades inte få kontakt (antar att jag föröskte beställa under några dagar när herr Optipod var ledig eller sjuk...). RRS är väldigt bra men tämligen dyra.

tobias.e skrev:
Jag har haft en 488RC4 med ssnabbfästet 200PL. Plattan är liten och smidig, men den låste faktiskt inte helt och hållet i fästet, det fanns ett litet glapp. Vet förstås inte om det endast berodde på mitt fäste (ojämn kvalitet?), inte heller om det var så från början eller om det kom efter en tid.

För min del ställde glappet till problem när det gällde att ta flera exponeringar av samma motiv som sedan skall läggas ihop, det var aldrig några problem id enskilda bilder.

Hade tidigare en kula med 030-plattorna och där var det inget glapp. Men de plattorna är stora, tunga och klumpiga.

Nu har jag fästen och plattor från RRS, försökte först köpa från Optipod som också lär vara väldigt bra, men lyckades inte få kontakt (antar att jag föröskte beställa under några dagar när herr Optipod var ledig eller sjuk...). RRS är väldigt bra men tämligen dyra.
Mitt stativ har 200pl plattan och jag har inte varit med om något glapp i festet. Dock sitter de plattor som håller fast skruven inte riktigt tajt längre så det finns lite glapp där vilket ibland leder till att den stora grejen man vrider på under plattan hamnar snett när man skruvar fast den på kameran. Då sticker grejen man skruvar på ut lie vilket gör det omöjligt att fästa den på stativet. Den krånglar även ibland när man skrivar av den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar