Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manfrotto 190ProB vs. 055 ProB?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
ja, jag vet att frågan vart uppe förut, men specificerar den lite mer efter mina "behov".

Fick ett Manfrotto 190ProB i julklapp!
Verkar utan tvekan vara ett grymt stabilt och bra stativ!
(Pappa sa dock att jag fick byta det om jag ville)
Dock är det två funderingar jag har;

1. Höjden. Jag är 185 cm, 190 ProB går juh "bara" till 145 cm.
055ProB går juh betydligt längre. Hela vägen upp till 176cm, vilket borde passa min längd bättre, eller?

2. Vikten, eller snarare stabiliteten. Jag har en 30D+Batterigrepp, samt ett 70-200/2,8L USM som ja mer än gärna hänger på. 055 ProB väger juh mer, borde därför vara stabilare då, eller?


Så, förutom att 190 är lite lättare (vilket spelar mindre roll, då jag sällan gör några fjällturer med det direkt) är det nån fördel med 190 vs 055?


Kulan som jag fick till är en 486RC2, och den verkar tillräckligt stabil för mina behov iallafall, eller?


/Jocce
 
Jag har ett 190-stativ privat och ett 055 på jobbet. 055:an är rätt mycket större och tyngre, men också lite stabilare. Jag använder mest 055:an i min lilla studio på jobbet, medan 190:an ofta får följa med ut i skogen eller skärgården, det är rätt mkt enklare att spänna fast på ryggsäcken.

Det beror på vad du skall använda stativet till, egentligen. Jag föredrar ett lättare stativ (men ändå stabilt, som 190:an är) när jag är ute och vandrar i skog och mark. Jag är 1.90 lång, men tycker inte att 190:ans lägre höjd är ett problem.
 
Jag tror nog att kulleden 486 är den svagaste länken om du ska ha ett 70-200/2,8 på. Fotar du mycket med tele så skulle jag valt 055 med 488RC2 eller nån ännu fetare kula.
Vad beträffar längden så får du tänka på att det ofta inte alls känns nödvändigt att ha kameran i ögonhöjd när man står raklång, även om det kan vara trevligt förstås.

Edit: Har själv 190, och det är inte dunderstabilt ens med en normalzoom om det blåser och jävlas lite. Men för mig är det en bra kompromiss för att slippa släpa på det tyngre 055.
 
Har en Nikon D200 och ett 70-200 VR på ett 055CLB med 486rc2 kulled. Går hyfsat bra men på långa exponeringstider hade jag gärna haft nåt stabilare. Har testat 190 men tycker det är för klent "i skogen".
 
Jag har ett 055Pro B med en 488RC2 och på det har jag hängt min D200 med ett Sigma 100-300f4 HSM och det funkar OK i fält om det blåser men kunde ha varit lite stadigare (eller så kunde jag ha varit stadigare :) ).
 
Var inne och bytta stativet till ett 055 idag.

MYCKET stabilare.

Behöll kulan, skall prova den "IRL" i veckan!


Går det att byta fötterna på 055:an?


/Jocce
 
Jocce skrev:
Var inne och bytta stativet till ett 055 idag.

MYCKET stabilare.

Behöll kulan, skall prova den "IRL" i veckan!


Går det att byta fötterna på 055:an?


/Jocce

Jo det gjorde jag nyligt med spikfötter spk055. Inte så jättebra men med lite våld så sitter de stadigt. Men de ökar vikten påtagligt. Runt 300gram tror jag.
 
Du har en del gobitar i utrustningen, skruva på en snabbpatta på 70-200:an så kan du hänga hela kameran på stativet. När det gäller dina andra gluggar skulle jag rekommendera dig att ta av batterigreppet och skruva snabbpallattan direkt i kameran, det ger betydligt bättre stabilitet än alternativet att skruva den på batterigreppet. Ett ytterligare tips vore väl att köpa en trådutlösare för några hundra, då elimineras definitivt alla eventuella vibrationer.
PS. Stå still om stativet står på ett parkettgolv. DS

Lycka till med plåtandet.
 
Segeson skrev:
Du har en del gobitar i utrustningen, skruva på en snabbpatta på 70-200:an så kan du hänga hela kameran på stativet. När det gäller dina andra gluggar skulle jag rekommendera dig att ta av batterigreppet och skruva snabbpallattan direkt i kameran, det ger betydligt bättre stabilitet än alternativet att skruva den på batterigreppet. Ett ytterligare tips vore väl att köpa en trådutlösare för några hundra, då elimineras definitivt alla eventuella vibrationer.
PS. Stå still om stativet står på ett parkettgolv. DS

Lycka till med plåtandet.

Jodå, snabbplatta på 70-200 är självklart, har även trådutlösare (har nog inte fyllt i den i kameraväskan), e för jobbit med självutlösaren.

Att montera av Batterigreppet varje gång jag skall fotografera är inte ett alternativ, är tillräckligt stabilt i mina ögon!


/Jocce
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.