dumbo
Aktiv medlem
norfolk skrev:
hur är detta i stabiltet ifall man jämför med 055? Och framförallt vilken kula skall man ha till den?
Som sagt, jag upplever det ungefär som 055 i stabilitet. Kolfiber är ju ett förhållandevis dött material så det dödar vibrationer snabbare och det är väl detta som jag upplever som gör att jag säger att det kanske rent av är aningen bättre än 055. Jag har dock inte genomfört några vetenskapliga tester. Bara jämfört dem sida vid sida vid "normalt" användande, eller vad man ska säga.
För att det ska bli så stabilt som möjligt bör man ju, eftersom det är så lätt, hänga på lite mer vikt undertill. Man kan hänga kameranväskan eller ha med en påse som man fyller med stenar, eller något annat lämpligt, på kroken under stativet.
Det är helt klart trevligare att öka vikten på plats än att bära den med sig hela vägen.
Ang. kula så kan man ju ha manfrottos kulor på feisols stativ, så där behöver ju inte ändra planen om du inte vill.
Det finns såklart andra alternativ, men då blir det lätt ganska mycket dyrare. Jag har en Kirk BH-3 på mitt. Den är bra och åxå lätt, vilket gör att den matchar stativet bra. Andra liknande alternativ är Acratech och Markins M10.
Dessa kulor är dock ganska mycket dyrare än Manfrottos 488 (exempelvis). Du får nog räkna med mellan 2500 och 3500kr och det är ju en del pengar jämfört med strax under tusenlappen för Manfrotto 488.