Annons

Man stjäl mina bilder - kolla om man stjäl dina?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Vilket j....la tilltag.
Inte lite fräckt!!!
Förstår att du är arg.
Måste man kolla genom alla bilder på sidan för att göra klart för att ingen snott bilder från en?
Eller finns det nåt smart sätt söka?
/Svante

Snabbt agerande från redaktionen på photosig.com innebär att bilden nu tagits bort.

Glad igen!/
Janne

"Hi Jan,

Very sorry to see that this has happened - I've dealt with it severely.

regards,

Andrew Murphy
photoSIG admin"

Vilket skit!
Med hänvisning till rubriken; hur ska man kolla om ens bilder finns med på en site med 530 261 bilder? Det låter som ett tufft dagsverk.

En tuff uppgift Joker, jag tänkte närmast på den aktuella användare. Hans bilder är dock raderade nu.

hehe/
Janne

hahah jag kan inte låta bli att garva lite när jag ser sånt här. Inte att du är arg det förstår jag, utan själva agerandet.
Killen snor bilder och publiserar dem som sina egna, varför då? för att skaffa lite falsk cred?
Undrar vad han känner när man säger att dina bilder är jätte bra.

stakars vilsna lilla sate, han blev ju utslängd nu åxå så nu har hans falska cred omvandlats till nocred.

MOHAAHA LOOOSSER

Vad synd att jag inte hann få veta vem det var. Sånt är dålig stil... Fast samtidigt undrar man om man inte borde tycka synd om dem som gör så? Uppenbarligen har de väl lite... ehrm... problem.

Här är en annan kille på PhotoSIG som blev bestulen:

http://www2.photosig.com/viewphoto.php?id=723445

Fast bara en del av sin bild. Sen har jag läst i forumet på PhotoSIG för ett tag sen om någon som laddat upp kanske 100 jättesnygga bilder, fått tonvis med hurrarop osv. Sen visade det sig att han stulit alla från en känd naturfotograf.

~Kriss~

Glad att det löste sig, Janne.

Frågade administatörerna där efter någon form av bevis, eller utgick de från att dina uppgifter stämde utan vidare?

Jobbigt det här med att digitala verk är så lätta att kopiera.

Senast ändrad:
Man ska ju ha en himla stor "tur" om man ska hitta en bild som någon snott... det finns ju en myriad av hemsidor, tidskrifter och andra situationer där folk kan nyttja bilder utan den egentliga fotografens vetande.

gors skrev:
Glad att det löste sig, Janne.

Frågade administatörerna där efter någon form av bevis, eller utgick de från att dina uppgifter stämde utan vidare?

Jobbigt det här med att digitala verk är så lätta att kopiera.

Detta är mitt mail till photosig. Det räckte!
Hoppas ni ursäktar min simpla engelska.

Hi!

I'm sad to tell you, I have found a stolen photo on photosig.com.

I have found one of my own photos at url:
http://www2.photosig.com/viewphoto.php?id=729157
The picture at photosig is published 17 feb 2003 by Valeh B, but the photo belongs to me.

I published the photo at the Swedish site "Fotosidan":
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=46349 14 aug 2002.

If needed I can prove that the picture is mine by sending orginal digital picture taken with Minolta Dimage7i.

I hope this picture will be taken away from photosig and Valeh B banned from your site.

It is very important that copyrights is respected by photographers and photo sites.

Thanks in advance
Jan Arleklint
Åkerbyvägen 390
187 38 Täby
Sweden

Senast ändrad:
Fast är det verkligen att stjäla om man använder en bit för att göra en ny bild som i det andra exemplet?

Jag såg en tavla av Ulf Lundell en gång där han rivit ur bitar ur en modetidning och klistrat på. Är det också förbjudet? Jag har svårt att tänka mig att han hade kontaktat fotograferna och frågat... men vem vet.

ace skrev:
Fast är det verkligen att stjäla om man använder en bit för att ...
Jag har inte sett tavlan av Lundell men jag förutsäter att det var uppenbart för betraktaren att det var just urrivna sidor - det är en annan sak tycker jag. Mne jag vet inte vad lagen säger i det fallet...

Ladda inte upp för stora bilder.

Ett bra sätt att minska risken för bildstölder är att inte ladda upp bilderna för stora. Max 400-500 pixels bredd ca. Samt att inte göra filerna för stora. Då blir det svårare att använda dem för vidare redigering och i praktiken omöjligt att trycka dem. Men visst att publicera på webben i eget namn går ju bra ändå.

Skulle vilja vet om inte kodsnickarna kunde sätta P för att någon snor bilderna man lägger upp på Forosidan?

Per-Olof Nordin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar