Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mamma och "amatör"

Produkter
(logga in för att koppla)

zizela

Medlem
Eftersom jag inte kan något alls inom den här fotovärlden söker jag tips från er som är duktiga och kan:) Vi i vår familj funderar på att införskaffa oss en enkel smidig prisvärd digital system-kamera som vi kommer att använda på semestrar ute i naturen, på sjön, i fjällen mm. Men detta är ju en enda stor djungel, går man ut på blocket så finns det ju massor av fina kameror , men vilken av alla ska man välja? Vi skulle bli så himla glada om någon skulle vilja ge oss tips? /cecilia
 
Eftersom jag inte kan något alls inom den här fotovärlden söker jag tips från er som är duktiga och kan:) Vi i vår familj funderar på att införskaffa oss en enkel smidig prisvärd digital system-kamera som vi kommer att använda på semestrar ute i naturen, på sjön, i fjällen mm. Men detta är ju en enda stor djungel, går man ut på blocket så finns det ju massor av fina kameror , men vilken av alla ska man välja? Vi skulle bli så himla glada om någon skulle vilja ge oss tips? /cecilia

Välkommen till forumet och fotovärlden ;-)

Enkelt svar skulle kunna vara att välj vilken som för alla kommer att ta helt godkända bilder för Dig/Er på den nivå Ni är men det vore ojuste att gör det så enkelt för mig!!

Ser att Du bla kommer att använda den på sjön vilket jag också gör men i mitt fall är det mest på sjön då jag jobbar på sjön, men det jag vill ha sagt är att Du ska välja en kamera med vädertätning i huset som skyddar elektroniken, har själv Pentax K200D som har ett bra väderskydd och min hänger som sagt med i båten för jämnan och fotar mest utomhus i naturen så den håller.
Lillasyster K-m har inte vädertätningen men är enklare att hantera med mera automatfunktioner men K200D är inte svår på något vis, finns hel autoläge på den med om man vill!

Tyvärr är den utgående och ska ersättas av K300D men med lite tur hittar Du en butik som rear ut K200D och då kan Du passa på för Du får väldigt mycket kamera för pengarna och en kamera Du/Ni kan växa i under många år framöver.

Visst Canon och Nikon är större märken och har fler användare men deras modeller med vädertätning kostar en smärre förmögenhet och en utan skulle iaf inte jag känna mig komfortabel med i det blöta!!

Finns och kommer framöver även en del beg K200D nu när många byter till nya K7D så chans till klipp på beg marknaden.

Sådär nu väntar jag bara på att bli halshuggen av alla Canonister och Nikonister som hävdar att jag är ute och cyklar, men det kan jag ta då jag vet att jag lämnat en ärlig åsikt jag kan stå för ;-)
 
Eftersom jag inte kan något alls inom den här fotovärlden söker jag tips från er som är duktiga och kan:) Vi i vår familj funderar på att införskaffa oss en enkel smidig prisvärd digital system-kamera som vi kommer att använda på semestrar ute i naturen, på sjön, i fjällen mm. Men detta är ju en enda stor djungel, går man ut på blocket så finns det ju massor av fina kameror , men vilken av alla ska man välja? Vi skulle bli så himla glada om någon skulle vilja ge oss tips? /cecilia



Vilken som helst av de kameror som finns på marknaden kommer lösa ert behov. Är ni ostadiga på handen kan det vara klokt att välja sådana med bildstabilsering, vilket i vissa system sitter i kamerahuset och andra i objektivet. I takt med att intresset tilltar köper ni på er tillbehör, eller ett helt annat system.

Ett kamerahus med ett zoomobjektiv med brännviddsområdet 18-200 mm kommer sannolikt att täcka in 80% av det ni vill fota. Bildkvaliten är acceptabel, storleken kan vara något för stor. Kamerorna brukar även komma i paket med zoom 18-55 mm som fungerar bra för husbehovsfoto med acceptable bildkvalité. Önskas bättre optisk prestanda drar priset snabbt iväg.


Här finns en artikelserie som kan vara bra att läsa:
http://www.fotosidan.se/cldoc/19224.htm
 
alla kameror som säljs nya idag duger till det du vill göra... och om ni inte tror att ni kommer satsa seriöst på foto (dvs ha det som renodlat fritidsintresse/arbete) så spelar det inte heller så stor roll vilket märke...

köper du begagnat så gäller det däremot att hålla tungan rätt i mun... många vill ha rena skandalpriser för sina kameror som är gamla och dåliga, då är det bäst att fråga nån som vet (typ oss i tråden)
 
Bättre bildkvalite och konsten att kunna knäppa fler bilder/sek samt bättre zoom.
Om man vill ha en systemkamera med "bättre zoom" är det stor risk att det blir väldigt dyrt. Har ni tittat på den kamerakategori som brukar kallas "långzoom"? T ex Canon SX10, Nikon P90, Panasonic FZ28? De ligger i rätt prisklass och påminner på många sätt om en systemkamera.
 
Bättre bildkvalite och konsten att kunna knäppa fler bilder/sek samt bättre zoom.
Jag håller med föregående talare. En "långzoom" inom din budgetram eller kanske, till och med, en riktigt bra kompaktkamera kan nog bli bättre än en systemkamera.
Om du tittar på en "långzoom" så tycker jag att du ska kolla på en som har möjlighet till manuell zoom. Jag tycker att en nackdel med den långzoom jag hade var att det tog så lång tid att zooma ut till de längre brännvidderna med den motorzoom som var enda alternativet.

---/T
 
Långzoom

Jag skulle lägga en röst för långzoom jag med, jag tycker det är alldeles för många i min vänskapskrets som skaffar systemkamera "bara för att" när man egentligen med största sannolikhet skulle vara nöjdare med in kamera om man köpt en lånzoom som ger större flexibilitet än om man köper en systemkamera och inte köper till något ytterligare objektiv utan låter sin 18-55 sitta orörd. Ta din nuvarande budget och du kommer få en jättebra lånzoom i din ägo.
 
Om du tittar på en "långzoom" så tycker jag att du ska kolla på en som har möjlighet till manuell zoom.
Håller med dig! Men finns det fortfarande långzoomkameror med manuell (alltså inte motordriven) zoom på marknaden? Gamla Minolta A2 hade det och någon Fujimodell, minns jag -- men det har blivit färre och färre. Mekanik är ju krångligare och dyrare att tillverka än mikromotorer.

(Casio EX F1 har ju nåt slags hybrid, en motorzoom som man kan styra med en ring på objektivet...)
 
Bättre bildkvalite och konsten att kunna knäppa fler bilder/sek samt bättre zoom.
Jag tror faktiskt på långzoom, jag med.
Ett tips: Fujifilm FinePix S100fs.
Med den så har du en kamera att växa länge i och när du känner att du har större budget och vill skaffa en systemkamera så är det sannolikt att du kommer att vilja ha kvar den ändå. Den har saker som systemkameran inte har.

Bildkvaliteten är i klass med systemkamera.
Objektivet är helt klart i klass med de bättre superzoom-objektiven till systemkameror.
Den kan ta 7 bilder per sekund och det tror jag är tämligen omöjligt med en systemkamera, knappt ens i dubbla prisläget.
Zoomen är inte motordriven, vilket gör den mer exakt och framför allt är den tyst! Finns det nåt värre än att försöka smygfota och så säger kameran "bzzzz...."?

Sen har den en grej som gör att jag tror att du kan vilja ha den kvar även om du senare skulle skaffa en systemkamera: Vinklingsbar sökardisplay.

Men i övrigt så är den en systemkamera men med ett fast monterat objektiv med enormt zoomomfång.

En direktlänk: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=s100p

Sen finns det en massa andra kameror i samma kategori också. Sök gärna efter en med tillbehörssko så att du kan sätta dit en extern blixt, om du skulle vilja. Gärna en TTL-styrd sådan (just den där sista detaljen fixar inte den här Fuji-kameran).
 
Eftersom ni vill ha en systemkamera så är min rekomendation
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1000D
Den finns som ettvärdepaket, det är några hundralappar över din uppsatta gräns, men det är en utmärkt första systemkamera, och då får du
Kameran EOS 1000D
Objektiv Tamron AF 18-200/3,5-6,3 XR Di II, (det blev valt till årets konsumentoptik av TIPA 2005).
Batteri & Laddare
Väska
UV-filter
Minneskort
Linsrengöringsduk

Mvh Mattias
 
Välkommen till forumet och fotovärlden ;-)

Enkelt svar skulle kunna vara att välj vilken som för alla kommer att ta helt godkända bilder för Dig/Er på den nivå Ni är men det vore ojuste att gör det så enkelt för mig!!

Ser att Du bla kommer att använda den på sjön vilket jag också gör men i mitt fall är det mest på sjön då jag jobbar på sjön, men det jag vill ha sagt är att Du ska välja en kamera med vädertätning i huset som skyddar elektroniken, har själv Pentax K200D som har ett bra väderskydd och min hänger som sagt med i båten för jämnan och fotar mest utomhus i naturen så den håller.
Lillasyster K-m har inte vädertätningen men är enklare att hantera med mera automatfunktioner men K200D är inte svår på något vis, finns hel autoläge på den med om man vill!

Tyvärr är den utgående och ska ersättas av K300D men med lite tur hittar Du en butik som rear ut K200D och då kan Du passa på för Du får väldigt mycket kamera för pengarna och en kamera Du/Ni kan växa i under många år framöver.

Visst Canon och Nikon är större märken och har fler användare men deras modeller med vädertätning kostar en smärre förmögenhet och en utan skulle iaf inte jag känna mig komfortabel med i det blöta!!

Finns och kommer framöver även en del beg K200D nu när många byter till nya K7D så chans till klipp på beg marknaden.

Sådär nu väntar jag bara på att bli halshuggen av alla Canonister och Nikonister som hävdar att jag är ute och cyklar, men det kan jag ta då jag vet att jag lämnat en ärlig åsikt jag kan stå för ;-)


Absolut inte! Jag är canonist, men detta främst på grund av objektivinnehav av EF-optik. K100D och K200D är underbara kamror, tåliga, rejäla, antiskak och erkänt bra fotomässigt - aningen bättre sökare än de andra märkenas APS-C hus och mycket bättre sökare än xxxD ifrån Canon.

Sen är det roligt att fota med Pentax på något sätt - svårt att förklara, med antar att k100d oh k200d ägarna här vet vad jag menar.
 
och om ni inte tror att ni kommer satsa seriöst på foto (dvs ha det som renodlat fritidsintresse/arbete)
)


Hm.. om systemkameran har manuella inställningsmöjligheter och möjlighet att byta objektiv så räcker den utmärkt även som yrkeskamera, bara man inte berättar för ev, köpare av bilden vilken kamera man använt. ;) Då är alla nöjda.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.