Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mamiya

Produkter
(logga in för att koppla)
En bra källa till information är www.mamiya.com - kolla särskilt "User forum".

Du kan även hitta produktinformation på www.tura.se.

www.mamiya.com fann jag följande information:

"The RZ ProII has these features that the original "Professional" (a.k.a. "Pro") does not:

- Fine focus dial in addition to the coarse focus.
- Half-stop shutter speeds.
- Two film counter windows on the Film Magazines (one for vertical, one for horizontal).
- The RZ II has built-in diagnostics that will detect a lens problem and warn you with a beep.

All lenses, backs and non-metered finders are cross-compatible. The Winder and AE Finders should only be used with its companion model."

Eric: Jag använder HOYA HMC Skylight 1B-filter. Lika bra optisk kvalitet (enligt testerna), men något sämre kvalitet.

Anledningen är den att jag sedan länge haft de filterna på alla objektiv till mina andra kameror, och det skulle bli för dyrt att byta ut dem. Det är nämligen ganska stor skillnad i färgnyans på HOYA:s 1B-filter och B+W:s KR 1,5 Skýlight-filter. Jag vet för jag har provat... Det syns ganska väl när man lägger dem på ett vitt papper bredvid varandra.

Jag tycker inte det är acceptabelt med så stor färgskillnad mellan bilder som tagits vid samma tillfälle, men med olika kameror/objektiv.

Hade jag valt idag, så hade jag förmodligen valt B+W:s UV-filter med MRC istället, och istället använt andra kompensationsfilter för att "värma" vissa bilder vid behov.
 
jim:
nej jag var snurrig :confused

det jag ville fråga var om vilken slutartid på mamiya rz67 pro2 som man ska använda sig av så blixtljuset täcker hela negativet, ingen påverkan från befintliga ljust alltså. jag ringde de som jag köpte kameran av och de sa att man ska hålla sig vid 125sec och över.

eric
 
tack johan. jag vet men...
det jag ville veta var vilka tider som ska användas för att undvika att det befientliga ljuset påverkar bilden.

använder jag en lång slutartid ihop med studioblixtar så exponeras ju filmen för det befientliga ljuset innan blixten går av.
så för att undvika att det händer så måste man använda en snabb slutartid, från 1/125 och uppåt.........................eller?

eric
 
Mät på ditt motiv och underexponera ett par steg från mätvärdet så skall det nog bli bra.
 
Jodå, du måste bara tänka om lite. Svaret finns ju i din fråga lång slutartid ihop med studioblixtar så exponeras ju filmen för det befientliga ljuset innan blixten går av. så för att undvika att det händer så måste man använda en snabb slutartid

Det du vill åstadkomma är ju en exponering som bara tar hänsyn till blixtljuset.

Slutartid = exponeringskontroll för befintligt ljus
Bländare = exponeringskontroll för blixt
 
ok.....vi säger att jag får med 400iso, 1/125 slutarrid en bländare på 4,0
och ska jag underexponera bilden så bara blixtljust belyser filmen. 60 i slutartid?
 
1/500. Och så måste du ställa blixten så den ger tillräckligt med kräm för f/4
 
1/400 är ingen större skillnad mot 1/500, men det saknar nog betydelse eftersom du säkert inte heller har så ljust som 1/125 och f/4 med ISO 400 i din studio.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar