Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mamiya RZ67 PRO II

Produkter
(logga in för att koppla)
Petsan skrev:
...och hela tråden har hamnat OT...
Tillbaka på spåret.
En bladare med elmotor tycker jag är onödigt att köpa när man redan har en manuell, så värst jobbigt kan det inte vara att spännna upp slutaren.

Jag funderar på att köpa Mamiya 645AF med massor Fujifilm reala rullar och en scanner,men blir det som med bakstycke då?
Ron säger att den tar över 30 MP när man scannar in från en mellanformat.Är det värt att göra så?

mow skrev:
Jag funderar på att köpa Mamiya 645AF med massor Fujifilm reala rullar och en scanner,men blir det som med bakstycke då?
Ron säger att den tar över 30 MP när man scannar in från en mellanformat.Är det värt att göra så?

Det är väl ett ganska hypotetiskt resonemang egentligen. Hur räknar man ut ppi på film?

Klart är att du med en bra skanner från ett välexponerat material kan få ut massiva högkvalitativa bildfiler att arbeta med.

Robin Gyllander skrev:
Tillbaka på spåret.
En bladare med elmotor tycker jag är onödigt att köpa när man redan har en manuell, så värst jobbigt kan det inte vara att spännna upp slutaren.
Och jag som trodde du var allergisk mot allt som inte styrdes av elektronik!?

Sen undrar jag vad en 12-åring skall med en digital mellanformatare för 100000-tals kronor till. Troll?

Robin Gyllander skrev:
Skit i åldern.

Emils kommentar var faktiskt ganska rimlig. Antingen är det en skrytsam 12-åring som driver tråden eller också någon som utger sig för att vara 12. Så oavsett vilket det är så finns det anledning att vara kritisk och ifrågasätta som Emil gjorde.

Torparfarsan skrev:
Emils kommentar var faktiskt ganska rimlig. Antingen är det en skrytsam 12-åring som driver tråden eller också någon som utger sig för att vara 12. Så oavsett vilket det är så finns det anledning att vara kritisk och ifrågasätta som Emil gjorde.
Jag känner simon och vet vad han behöver.

Ja,jag är 12 men en Mamiya 645AF är inte ens dyrare än 40d så varför måste alla kritisera min ålder alltid?Men tillbaka till ämnet.Detta har jag tänkt:Mamiya 645AF,ett film magasin,35mm,80mm,300mm ett handtag till kameran en annan sökare till kameran.Det kommer kosta ca 6000 för mig då har jag tänkt att köpa studioblixt-set för 4000,och sen köpa film för 4000 (visst låter det konstigt) och sen ska jag köpa en canner för 1000 kr

mow skrev:
Ja,jag är 12 men en Mamiya 645AF är inte ens dyrare än 40d så varför måste alla kritisera min ålder alltid?Men tillbaka till ämnet.Detta har jag tänkt:Mamiya 645AF,ett film magasin,35mm,80mm,300mm ett handtag till kameran en annan sökare till kameran.Det kommer kosta ca 6000 för mig då har jag tänkt att köpa studioblixt-set för 4000,och sen köpa film för 4000 (visst låter det konstigt) och sen ska jag köpa en canner för 1000 kr
1) Varför köpa en ny mellanformatskamera när du har en? Vad är det för fel på din bladare, är det bara autofokusen du saknar? Du kan inte jämföra AF-hastigheten mellan en 645AF och din 40D, 40D kommer springa i cirklar runt Mamiyan.

2) Du kan inte på fullt allvar tro att du kan jämföra bildkvaliteten på ett digitalt bakstycke med en scanner för 1000kr? Du får i vart fall 10- eller 20-dubbla priset på scannern för att komma i närheten.

3) Vad skall du göra som kräver denna upplösning? Enligt tidningen Foto för några år sedan hade ju en 1Ds högre upplösning än ett 6x6-dia så om du ändå skall digitalisera allt är det nog ett bättre val, speciellt om du skall arbeta i studio med någotsånär stillastående motiv. Sälj din 40D och köp en 1Ds istället, det blir inte dyrare än att köpa en 645AF med objektiv.

4) Jag tror du kommer få svårt att hitta kamerahus med de tre objektiven för 6000kr (om du inte känner någon som säljer det till specialpris). En snabb sökning på Ebay ger snarare 6000kr för kamera och 80mm, samma för 35mm och minst det tredubbla för 300mm.

4) Jag tror du kommer få svårt att hitta kamerahus med de tre objektiven för 6000kr (om du inte känner någon som säljer det till specialpris). En snabb sökning på Ebay ger snarare 6000kr för kamera och 80mm, samma för 35mm och minst det tredubbla för 300mm. [/B]

Billigt?

Robin Gyllander skrev:
Hur ser man det??
www.google.com

Nej, om jag skall vara seriös så har 645AF lite rundare former, ffa över den integrerade prismasökaren (se här). Dessutom har de manuella objektiven en mycket bredare fokuseringsring, på AF-objektiven är den bara någon centimeter bred. AF-objektiven har också ett litet fönster på ovansidan för visning av inställt avstånd, på de manuella objektiven visas istället avståndet på fokuseringsringen.

Vad i modellnamnen för gluggar respektive hus visar att det finns af i dem?

Emil-G skrev:

3) Vad skall du göra som kräver denna upplösning? Enligt tidningen Foto för några år sedan hade ju en 1Ds högre upplösning än ett 6x6-dia så om du ändå skall digitalisera allt är det nog ett bättre val, speciellt om du skall arbeta i studio med någotsånär stillastående motiv. Sälj din 40D och köp en 1Ds istället, det blir inte dyrare än att köpa en 645AF med objektiv.
Då borde väl 5D vara minst lika bra?

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto