PerFogelberg
Aktiv medlem
snarare 1,6Robin Gyllander skrev:
Så "förlängingsfaktorn" är 1,2?
645 har en diagonal på ca 70 mm. 135 har en diagonal på ca 43 mm. 70/43=1,6.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
snarare 1,6Robin Gyllander skrev:
Så "förlängingsfaktorn" är 1,2?
Tillbaka på spåret.Petsan skrev:
...och hela tråden har hamnat OT...
mow skrev:
Jag funderar på att köpa Mamiya 645AF med massor Fujifilm reala rullar och en scanner,men blir det som med bakstycke då?
Ron säger att den tar över 30 MP när man scannar in från en mellanformat.Är det värt att göra så?
Och jag som trodde du var allergisk mot allt som inte styrdes av elektronik!?Robin Gyllander skrev:
Tillbaka på spåret.
En bladare med elmotor tycker jag är onödigt att köpa när man redan har en manuell, så värst jobbigt kan det inte vara att spännna upp slutaren.
Skit i åldern.Emil-G skrev:
Sen undrar jag vad en 12-åring skall med en digital mellanformatare för 100000-tals kronor till. Troll?
Robin Gyllander skrev:
Skit i åldern.
Jag känner simon och vet vad han behöver.Torparfarsan skrev:
Emils kommentar var faktiskt ganska rimlig. Antingen är det en skrytsam 12-åring som driver tråden eller också någon som utger sig för att vara 12. Så oavsett vilket det är så finns det anledning att vara kritisk och ifrågasätta som Emil gjorde.
1) Varför köpa en ny mellanformatskamera när du har en? Vad är det för fel på din bladare, är det bara autofokusen du saknar? Du kan inte jämföra AF-hastigheten mellan en 645AF och din 40D, 40D kommer springa i cirklar runt Mamiyan.mow skrev:
Ja,jag är 12 men en Mamiya 645AF är inte ens dyrare än 40d så varför måste alla kritisera min ålder alltid?Men tillbaka till ämnet.Detta har jag tänkt:Mamiya 645AF,ett film magasin,35mm,80mm,300mm ett handtag till kameran en annan sökare till kameran.Det kommer kosta ca 6000 för mig då har jag tänkt att köpa studioblixt-set för 4000,och sen köpa film för 4000 (visst låter det konstigt) och sen ska jag köpa en canner för 1000 kr
Hur ser man det??Emil-G skrev:
Titta lite noggrannare. Det är inga 645AF och inga autofokusobjektiv.
www.google.comRobin Gyllander skrev:
Hur ser man det??
Robin Gyllander skrev:
Vad i modellnamnen för gluggar respektive hus visar att det finns af i dem?
Väldigt luddig hemsida har kollat men svårorienterat.Emil-G skrev:
Vad sägs om att titta på www.mamiya.com ?
Då borde väl 5D vara minst lika bra?Emil-G skrev:
3) Vad skall du göra som kräver denna upplösning? Enligt tidningen Foto för några år sedan hade ju en 1Ds högre upplösning än ett 6x6-dia så om du ändå skall digitalisera allt är det nog ett bättre val, speciellt om du skall arbeta i studio med någotsånär stillastående motiv. Sälj din 40D och köp en 1Ds istället, det blir inte dyrare än att köpa en 645AF med objektiv.