Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mamiya RZ vs RB

Produkter
(logga in för att koppla)

zoki

Aktiv medlem
Jag har länge funderat på att skaffa mig en mellanformatare. Alltid har "default"-tanken varit att köpa en "bladare". Men nu på senare tid har jag sett att Mamiya RB/RZ67 kan ge faktiskt dels större format och bra skärpa för pengarna.

Men vad är skillnaderna mellan RB och RZ.

Om jag inte helt missförstått så ska RZ vara nyare, bättre och med skarpare optik men även dyrare.

Hur är det egentligen, tycker ni som har provat?

Är det värt att lägga pengar på den dyrare varianten för en hobbyfotograf?

Det jag skulle helst vilja plåta är, makro, porträtt och natur/landskap.

Hur är det med tillgången på tillbehör? Det verkar finnas mer prylar för RB.

Hur är det med kompatibiliteten? Gluggar som passar RZ passar inte på RB?

/Zoran
 
RB67 kom i början av 70-talet och fanns i ca 10 år. Så ett par år in på 80-talet uppdaterades den till RB67ProS. Sen uppdaterades den till RB67ProSD, vilket jag tror skedde i slutet v 80-talet.

RZ67Pro kom i början av 80-talet i samma veva som RB67 blev Pro. Uppdaterades till RZ67ProII i början av 90-talet. Och blev Rz67ProII/D i fjol.

RB hade i början en mindre bajonett. Jag tror att det var med ProS som RB fick samma bajonett som RZ. Inga RZ objektiv passar på RB. De objektiv för RB med stora bajonetten passar på RZ med kortaste slutartid.

Mellan uppdateringsstegen fick RB fler säkerhetsfunktioner än tidigare. Tex skydd mot att ta av objektivet utan att slutaren är spänd så att ridån är fördragen för filmen. Att magasinet inte kan tas bort utan att metallskyddet är inskjutet framför filmen.
RZ har alla dessa från början.

Det sägs att sökare inte passar mellan RB och RZ.

Alla objektiv har inbyggd centralslutare. I alla versioner av RB så är slutaren helt mekanisk liksom hela kameran. Alla versioner av RZ har en hybridslutare där kortaste tiden är mekanisk och kameran fördröjer slutarens stängning på elektrisk väg för alla andra tider.

RB är helt i metall och tyngre än RZ som har hölje i plast.

Till skillnad från tex Hasselblad så är det en bälgkamera med fokuseringen i kamerahuset. Med bälgens maxutstick på 46mm så blir det skala 1:2 på närbilderna med ett 90mm normalobjektiv.

Och formatet 6x7 är hela 25% större än 6x6.
69,5x56mm i Mamiya mot 55x55mm i Hasselblad.

Magasinen är vridbara mellan stående och liggande format. Sökaren maskeras automatiskt därefter.

Vad gäller köp så är det viktigaste skicket. De RB67 jag sett har varit i så dåligt skick att man måste räkna in en renovering. De hade gemensamt att begärt pris var 6000kr för hus med shakt, magasin och 90mm. Räkna med lika mycket till för renoveringen. :( Det är med andra ord inte lönande att laga gamla kameror om man inte räknar in affektionsvärde eller att det inte går att få tag på bättre exemplar.
Tänk på att objektiven innehåller slutaren och att den är det mest åldringskänsliga.

Jag rekommenderar en RZ67ProII i bra skick.

/Erik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.