Annons

Mamiya - Bländarlamellerna har fastnat

Produkter
(logga in för att koppla)

PortMan

Aktiv medlem
Jag har ett antal Auto Mimaya sekor SX med M42 objektiv som jag skulle vilja testa på en Nikon D100.

På ett av dem, en 135 mm har bländaren/lamellerna fastnat på fullt öppen.

Vad gör man vem kan laga det och vad ska det kosta?

Jag har även en del andra med samma problem och en granne föreslog 30 minuter i varmluftugn på 40 grader. ??????? ---- kanske som en sista utväg!!!!!!

Det blir varmluftsugnen - påprov.

Jag har ett antal Auto Mimaya sekor SX med M42 objektiv som jag skulle vilja testa på en Nikon D100.

Jag har även en del andra med samma problem och en granne föreslog 30 minuter i varmluftugn på 40 grader. ??????? ---- kanske som en sista utväg!!!!!!

Mja - erfarenheten av fastnande bländarlameller verkar inte var särskilt utbredd. Jag har väl haft otur.

Min klipske granne som tipsade om att tillföra värme kan ju absolut inget om foto men en hel del om saker som fastnat. Han brukar väl mest värma loss skruvar och muttrar med en gassvets så hans förslag om 30 minuter i varmluftsugn på 40 grader låter milt och kan kanske fungera.

Jag har ett Canon FL 50 mm 1:1,4 med samma problem som jag känner att jag kan offra som ett prov.

Annars - är det någon som har ett tips på någon kameraverkstad som kan fixa mitt Mamya?

Fett och olja blir tunnflytande och kan om du har otur komma där du inte vill ha det i stället för där det ska vara :-(
Kör värme som sista utväg.

Ganska vanligt på objektiv som inte används tillräckligt mycket. Fett kommer ut och klibbar fast på lamellerna. För att åtgärda behöver man ta isär objektivet , rengöra lamellerna och sätta ihop allt igen.

Brukar bli ganska dyrt, tyvärr...

Med risk att låta antingen dum eller fördummande: Är du helt säker på att det faktiskt finns ett problem? Jag fick igår ett Mamiya 55/1,4 som jag köpte via e-bay till min Mamiya DSX 1000. Till skillnad från mina andra tre M42 objektiv har inte detta någon A/M växlare för bländaren, d.v.s. objektivet är inställt på full bländare så länge man inte aktiverar ljusmätaren på kameran, alltså trycker in piggen vid bajonettfattningen. Så kan du säkerställa att det inte är samma sak som det handlar om i ditt fall?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar