Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mamiya 6x6

Produkter
(logga in för att koppla)
Mamiya 6 som är en mätsökarkamera, Mamiya TLR, den gamla tvåögda historien som jag glömt namnet på alltså. Och sist men inte minst så finns det 6x6 magasin till både RB och RZ.
 
Mamiyas senare modeller är i första hand för 6 x 7. De heter RB 67 och RZ 67. Om de har filmmagasin och masker (för sökaren) för 6 x6 vet jag inte. Men man kan ju alltid beskära.

En ren 6 x 6 modell är Mamiya 6 och 6 MF. Detta är en mätsökarkamera (typ förvuxen Leica) med utmärkt optik.

Sedan finns det de gamla tvåögda kamerorna som jag tror heter bl.a. C 330.

Det finns säkert fler som kan fylla i mer info. Under tiden kan du titta på www.mamiya.com

Mvh

F

Edit: Jan var snabbare...
 
Har några gammla som går från 6x9cm till småbild.
Alltså även 6x6 på samma kamera.
Tillt och bälg. 120 film. Bl a Super 23.
Finns säkert mer kul Mamiyor.
Mvh/-Anders
 
dom gamla tvåögda heter C22 C33. C22 var budget och C33 lyx. C220 och C330 är nyare varianter av de gamla. Mamiya tillverkar ingen TLR längre.

Det var stora klumpiga tvåögda spegelreflexkamror med utbytbar optik, praktist med optiken men inte nära en rollieflex i kvalitet.

Mamiya 6 ska enligt vissa vara bättre än Mamiya 7.
 
ANNONS