Annons

Mamayia och Pentax digitalt mellanformat - släpps snart!

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast det verkar som övriga 40 000 på Fotosidan bemöter denna forumstråd med en stor gäspning. Men, de har väl fullt sjå med sina 350D och D70:ar. Inte för att det är nåt fel med de kamerorna va...

Men, det kanske är så att målgruppen som Mamiyan och Pentaxen vänder sig till föredrar att fotografera med sina kameror framför att prata om dem.

Det är inte mycket tal om mellanformatare med digibacks här heller.

På den prisnivån är det inte amatörer som köper längre. ;-)

/Henri

digital är framtiden

jag ska ha mamiya "bakstycket" utan tvekan så fort det släpps

jag är såååå jävla trött på (1) film inköp ,(2) film framkallning (3) polaroid film (4) scanning utav film/dia ,,fyra kostander som är borta kan det bli bättre ??

f

jahapp då var ZD med i scandinavians nya katalog, inget pris ännu...är det någon som ska inhandla en?

jag är rejält sugen på att se bilder:p

låter inte dumt, kanske priserna på 6x7 bakstycken till mamiyan går ner i pris så att jag äntligen har råd att drömma om dem :)

OldSchool skrev:
jahapp då var ZD med i scandinavians nya katalog, inget pris ännu...är det någon som ska inhandla en?

jag är rejält sugen på att se bilder:p

Ja, eller varför inte Hasselblads H1D som Scandinavian ska ha 56.995:- enlgt katalogen..;)

Jag är nog en av dem som gäspar :O

Har fullt upp med att lära mig kamerateknik faktiskt.. man bör ju ha viss kunskap och intresse för att motivera det priset.. så jag jobbar på det.. hehe.

kmelin skrev:
låter inte dumt, kanske priserna på 6x7 bakstycken till mamiyan går ner i pris så att jag äntligen har råd att drömma om dem :)

Phase one har kommit med en 16mp och en 22mp som passar till mamiyan. Och mamiyan har ZD bakstycket, så priserna borde ju gå ner till humana priser så småningom:)

jo, men dom är rätt långt ifrån humana ännu så länge. men men, det funkar bra med film för mig, blir många rullar innan man kommer upp i kostnaden av ett bakstycke

Jag är inte klar med att införskaffa allt jag behöver till småformat än men dregla kan man ju alltid göra. Just nu står ett 400mm 2,8 is på kö som den största och mest nödvändiga investeringen för mig, när det är avklarat och lite andra tillbehör till småformat kan man börja fundera på mellanformat.

Problemet med Mamiya ZD-back på en RZ67 är ju att sensorns format är 48x36mm medans filmformatet är 69,5x56mm.
Det vidaste av objektiven, fisheye undantaget, blir då bara ett svagt vidvinkel.

Det ger nog bra bilder, men kamerasystemet blir lite opraktiskt för naturfotaografer. För porträttfotografer och produktfotografer passar det nog bra.

Fast å andra sidan så kanske Mamiya ger ut ett nytt 40mm objektiv anpassat för digitalkamerorna :)

/Erik

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar