Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Malaysia/Borneo

Produkter
(logga in för att koppla)
Har vart på Borneo två gånger. Håller med om att KK är ganska kass, men den har sina glimtar, som fisktorget, där man pekar på sin mat i akvarier, som sedan tillagas enligt konstens alla regler. Där har jag ätit alla möjliga fiskar, kräftdjur, grodor och till och med en dolksvans...

Akta er för öarna utanför. Första gången jag var där, 2004, var det helt OK, men 2007 hade de förvandlats till en hemsk plats. Horder av koreanska turister, som ger begreppet massturism ett helt nytt ansikte, trängde sig fram medan deras guider försökte styra dem med megafoner. De flesta ställer sig oblygt på fingerkoraller, iklädda flytvästar, för att sedan slänga staniol från BBQen på marken.
(Kanske spetsar jag till det lite, men jag blev förbannad ;))

Detta var den popularaste ön, Manukan. De andra kanske är bättre?

Sepilok är coolt, Kinabatagan ett måste, Borneo Eco Tour är kanon och Lodgen Sukau ligger ej heller längst upp i floden (kortare transfer) men tillräckligt för att få känslan. Jag tror din blivande fru inte kommer att ha sömnproblem om ni tar in hela känslan av skogen och floden, samt dricker nån drink innan sängdags. Då sover man som ett barn ;) Är man regnskogsnörd som jag, är skogen kanske inte helt tilfredsställande, men det är ändå en stor upplevelse. Vill man ha "riktig" regnskog rekommenderar jag Danum Valley.

En annan tur som är rätt cool är att åka upp till Mt Kinabalu Nat. Park Head Quarters. Där finns en annan typ av skog, höglandsregnskog, nästan molnskog, fina stigar, häftiga bäckar osv. att vandra vid. På väg dit och hem fins marknader (undvik de turistiska på väg till parken) där de säljer regnskogshonung, som finns i glasflaskor. Honungen är vit, gul, brun, nästan svart och underbar!

Om ni stannar någon natt i KL, se till att bo lyxigt, prova Ritz Carlton, det är otroligt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.