Annons

makrotub för olympus

Produkter
(logga in för att koppla)

clarissimus

Medlem
Hej,

jag undrar om det är någon som har testat den makrotub för Olympus E serie som säljs på tradera för 129 kr.

Hälsningar

Clarissimus
 
Jag är lite skeptisk (utan att ha testat).
Med alla tre mellanringarna (som det brukar kallas) så kommer du att ha sex (6) bajonettkopplingar. Det behövs inte mycket glapp i varje för att objektivet ska hänga snett där längst fram.

Dessutom så finns det ju inga elektriska kopplingar så allt måste skötas manuellt och objektivet måste kunna låsas i nerbländat läge.

OK, det är billigt men det är ju inget för hastigt påkomna eller rörliga motiv. Jag tror att jag skulle tröttna ganska snart.

---/Thomas
 
Jag ser inte heller några elektriska kontakter på tuben, dvs. då kommer inte någon bländarstyrning heller att fungera.

Ska man prompt använda en annan mellanring än EX-25, så leta då samtidigt upp ett gammalt makro-objektiv, som inte behöver de elektriska kontakterna för både focus-by-wire och bländarstyrningen.

EX-25 är ett bättre (och dyrare) alternativ, som fungerar alldeles utmärkt med kit-telezoomen 40-150mm, alla makro-gluggarna, samt de längre 50-200mm alt. 70-300mm.

Ref:
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.