Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makrostatvi för landskapsfotografering...

Produkter
(logga in för att koppla)

roypeter

Aktiv medlem
Hejsan!

Så var det dags att traggla lite stativfrågor igen. Är som bekant på jakt efter ett stativ som ska uppfylla kraven stabilitet, rimligt pris och hålla en hyfsad vikt. Däremot är jag beredd att kompromissa ner maxhöjden...

Stabil har ju ett makrostativ, hur tror ni det skulle funka att fotagrafera landskap med brännvidder upp till 200-300 mm. Stativet har en maxhöjd på 49 cm.

Stativen (tänker då mycket på manfrotto) verkar ju ha en maxhöjd på 145-190 cm någonting men det är svårt att hitta stativ som ligger på kanske 1-1,20. Det borde ju gå att fotagrafera landskap på den höjden och att jag får böja på ryggen något är helt acceptabelt om jag får ner vikten på det sättet. Vet ni några sådana stativ???

Jag tycker att du ska köpa ett rejält stativ på en gång, det lönar sig i längden.Stabils macrostativ är nog inget att satsa på till landskapsfoto, det är på tok för lågt.Att bära tunga stativ är väl ingen höjdare heller, men det kan löna sig om man vill ha skarpa bilder. Så mitt råd är att köp ett rejält stativ på en gång så slipper du köpa ett till när du tycker att det lätta stativet inte räcker till.Manfrotto, Gitzo, Stabil mm har ju fina och rejäla stativ. Bara ett råd från mig.

Lycka till.

Finns det någon butik i Stockholmsområdet som har Stabil stativen så man kan klämma och känna på dom ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar