Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

makroset HJÄLP!

Produkter
(logga in för att koppla)

ewelinahelen

Ny medlem
hej, jag har fått ett macroset alltså mellanringar utan kontakter i julklapp, och när jag ställer in på manuell så går det fortfarande inte att ta kort, bilderna blir alldeles brusiga och det är mest mörkt, vad ska jag göra?

Eftersom det är utan kontakter så vet inte din kamera något om objektivet. Ställ inkameran på manuellt och experimentera dig fram till en lagom slutartid. Beroende på hur mellanringarna är gjorda så är det inte säkert att det går att ställa bländaren.

Och stäng av auto iso funktionen så skall du se att bilderna inte blir så brusiga. Ha så roligt med dina nya leksaker.

Eftersom det är utan kontakter så vet inte din kamera något om objektivet. Ställ inkameran på manuellt och experimentera dig fram till en lagom slutartid. Beroende på hur mellanringarna är gjorda så är det inte säkert att det går att ställa bländaren.

Och stäng av auto iso funktionen så skall du se att bilderna inte blir så brusiga. Ha så roligt med dina nya leksaker.

tack tack och tack ska se om det funkar :D

Tänk på att skärpedjupet är extremt förändrat med mellanringar. Sätter du en av de längre eller en kombination av flera ringar mellan kameran och ett vanligt 50 mm objektiv så ska objektet/motivet befinna sig kanske 4-7 cm från objektivet. Och även där kommer skärpan vara extremt känslig. Flyttas objektet några mm fel så kommer du ha väldigt svårt att hitta fokus. Följde det inte med någon tabell till mellanringarna?

Tyvärr måste du ha ett objektiv med bländarring om du ska kunna använda annat än minsta bländaröppning.

Finns faktiskt en liten spak på de objektiv som inte har bländarring som fungerar lika bra. :)
Ja, men hur ska du komma åt den spaken när mellanringen sitter på plats? Man kan förstås fixera den först, men det blir rätt bökigt i längden.

Tillägg: Dessutom är jag inte säker på att det finns en sådan spak på alla objektiv. Vi vet ju inte ens vad trådskaparen har för kameramärke.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar