Annons

Makroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Jontes Film Och Foto

Aktiv medlem
Ni som läst tidigare trådar så vet ni att jag är ganska ny inom systemkameror. Här kommer nu min fråga hur funkar det med macro fotografering med standard objektivet? Är det som på en kompakt kamera att man med knapptryckning kan välja vanlig eller macro eller måste man köpa macro objektivet?

Jag fotar mycket bilar och mycke detaljer dvs emblem och huvkråkor när jag är på bilutställningar.

Det är lättare att svara om du talar om vilken kamera och objektiv du pratar om! Det hänger på objektivet i första hand, men generellt finns det inget på kameran som motsvarar funktionen på en kompakt. Där är det också objektivet som justeras och inte kameran. Sedan så är svaret beroende på hur stora prylar eller rttare sagt hur små du vill fota? I cm tack så blir det möjligt att svara.

Det är lättare att svara om du talar om vilken kamera och objektiv du pratar om! Det hänger på objektivet i första hand, men generellt finns det inget på kameran som motsvarar funktionen på en kompakt. Där är det också objektivet som justeras och inte kameran. Sedan så är svaret beroende på hur stora prylar eller rttare sagt hur små du vill fota? I cm tack så blir det möjligt att svara.

Canon EOS 1000D med standard objektivet 18-55

EF-S 18-55 kan som bäst avbilda motiv som är 8,0 x 5,3 cm stora
EF-S 18-55 IS kan som bäst avbilda motiv som är 6,6 x 4,4 cm stora
EF-S 60/2.8 Macro kan som bäst avbilda motiv som är 2,2 x 1,5 cm stora
Det sista är ett "riktigt" makoobjektiv, alla andra riktiga makroobjektiv avbildar i samma storlek/skala.

Hur små är dina kråkor?

EF-S 18-55 kan som bäst avbilda motiv som är 8,0 x 5,3 cm stora
EF-S 18-55 IS kan som bäst avbilda motiv som är 6,6 x 4,4 cm stora
EF-S 60/2.8 Macro kan som bäst avbilda motiv som är 2,2 x 1,5 cm stora
Det sista är ett "riktigt" makoobjektiv, alla andra riktiga makroobjektiv avbildar i samma storlek/skala.

Hur små är dina kråkor?

det beror aldeles på va det är för bil men i snitt 10-15 cm

Då vet du ju hur nära du kommer med det objektivet. Det finns mig veterligen ingen knapp på det objektivet som ger en mindre närgräns. Mellanrignar är det billigaste alternativet, men inte så bra i farten bland bilar och annat. Det ser ut som om du skulle behöva ett makroobjektiv som komplement. Det finns många och alla är bra!! Billigast kommer du undan med ett begagnat EF 50mm makro 2,5 som ger dig skala 1:2, dvs det avbildade blir hälften så stort på din sensor. Det räcker långa vägar för de grejor du pratar om och objektivet är bra, trots all (något slarvig) kritik som dyker upp på FS. Det kostar 2 790 nytt på Cyberphoto och ger dig bra mycket objektiv för slantarna.

Canon EOS 1000D med standard objektivet 18-55

Tack för dom snabba svaren. Nu ska vi se om jag har fattat allt rätt, systemkameror har inte en macrofunktion utan man måste köpa ett macro objektiv. Stämmer det?

Tack för dom snabba svaren. Nu ska vi se om jag har fattat allt rätt, systemkameror har inte en macrofunktion utan man måste köpa ett macro objektiv. Stämmer det?

Ett macro objektiv är det absolut bästa. Kolla in Tamron's 90mm objektiv, jag tycker det är underbart. Mellanringar funkar bra också som Sven skrev. Sedan finns det också närbildslinser som du skruvar fast utanpå ditt original objektiv.

Ja, mer eller mindre.

Objektivet på de flesta kompaktkameror har en ganska kort närgräns; normalt försöker kameran inte fokusera såpass nära, så vad du gör när du trycker på macro knappen (eller byter läge) är att tillåta den att fokusera närmare. Många macro objektiv för systemkameror har en liknande funktion, där man kan begränsa hur nära den försöker fokusera. Anledningen till detta är att om kameran helt tappar fokus pga låg kontrast eller liknande så kan den försöka köra igenom alla möjliga avstånd på objektivet, och om man då tillåter en kort närgräns tar det mycket längre tid.

Samma funktion finns även på en hel del supertele objektiv. Min 400/5.6 kan ställas in för avstånd 3.5-oo eller 8.2-oo -- väljer man det mer begränsade så hämtar den sig snabbare om den tappar fokus.

Glöm

Åfan hur fungerar dom då och va kostar sånna då?

Glöm det där tills vidare!
Med t.ex canons kitobjetiv 18-55 IS kan du ju få ett 6,6 cm stort föremål att fylla upp hela bilden! Sedan kan du också beskära bilden i datorn åtminstone 40-50% och ändå få världigt bra bildkvalitet. Det innebär att du kan fota ett 3-4 cm långt föremål och få den att fylla upp hela bilden! Behöver du mer förstoring så kan du börja fundera på mellanringar eller macroobjektiv men börja med kitobjektivet så slipper du spendera onödiga pengar!!!

Ok så tekniskt sätt så behöver man inte ett macro objektiv för att fota macro beroende på hur stort objktet är.

Nja, om man ska ta den klassiska definitionen på macro så ska du kunna fota 1:1, dvs 1mm av det du fotar = 1mm på film/sensor. Dock används termen numera för vad man förut brukade kalla "close focus", där man kanske ligger på 1:4-1:5 eller så.

Nja, om man ska ta den klassiska definitionen på macro så ska du kunna fota 1:1, dvs 1mm av det du fotar = 1mm på film/sensor. Dock används termen numera för vad man förut brukade kalla "close focus", där man kanske ligger på 1:4-1:5 eller så.

Ok men jag som fotar bilar och detaljer som emblem och huvkråkor och modellbilar (ca 10 cm) då behöver jag tekniskt sätt inte ett macro objektiv.

Canons 18-55 har ett "makroläge" med en närgräns på mellan 25-28 cm. Den kortare gränsen är på IS-objektivet.

Tyvärr så säljs 1000D tillsammans med det sämre objektivet utan bildstabilisator. (Det missade jag själv när jag köpte min kamera. )

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto