Annons

Makroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Mumelimums

Medlem
Hej.
Behöver lite hjälp med att förklara de olika macroobjektivens egenskaper.
Har en Canon 500D och är sugen på att fota riktigt, riktigt nära. Tänker mest på blommor och vattendroppar men vill att det även ska funka som ett bra porträtt objektiv.

Vad är det för skillnad på:
Canon Ef 50/2,5 Macro
Canon EF-S 60mm f/2,8 USM Macro
Canon EF 100mm f/2,8 Macro USM
Tror att det finns ett Canon 90mm också.
Vilket är att föredra till det jag vill fota?

Vad är skillnaden på EF & EF-S?
Som ni märker är jag nybörjare... ;)
Tacksam för svar & tips!
 
Hej.
Behöver lite hjälp med att förklara de olika macroobjektivens egenskaper.
Har en Canon 500D och är sugen på att fota riktigt, riktigt nära. Tänker mest på blommor och vattendroppar men vill att det även ska funka som ett bra porträtt objektiv.

Vad är det för skillnad på:
Canon Ef 50/2,5 Macro
Canon EF-S 60mm f/2,8 USM Macro
Canon EF 100mm f/2,8 Macro USM
Tror att det finns ett Canon 90mm också.
Vilket är att föredra till det jag vill fota?

Vad är skillnaden på EF & EF-S?
Som ni märker är jag nybörjare... ;)
Tacksam för svar & tips!

EF passa alla Canonhus, film och digitalt, oavsett storlek på sensor, EF-S passar bara hus med mindre sensor, typ 500D och dess syskon.

EF 50 ovan avbildar inte i skala 1:1 som alla andra makro gör, den kommer "bara" ner till skala 1:2. Skala 1:1 innebär att motivet är lika stort som din sensors mått eller 15x22mm. Skala 1:2 blir 30x45mm vilket fortfarande är rätt små motiv.

EF 60 & 100 är båda mycket bra, båda är bra val.
 
Skulle rek 60 mm till porträtt och blommor, Men för insikter är det för litet dom flyger ofta iväg innan du kommer nära
 
EF passa alla Canonhus, film och digitalt, oavsett storlek på sensor, EF-S passar bara hus med mindre sensor, typ 500D och dess syskon.

EF 50 ovan avbildar inte i skala 1:1 som alla andra makro gör, den kommer "bara" ner till skala 1:2. Skala 1:1 innebär att motivet är lika stort som din sensors mått eller 15x22mm. Skala 1:2 blir 30x45mm vilket fortfarande är rätt små motiv.

EF 60 & 100 är båda mycket bra, båda är bra val.

Om jag förstått allt rätt, så ju högre tal, desto "längre ifrån" kan du komma närmre motivet som en zoom? Gjorde inte nytt inlägg då jag underade exakt samma sak.
 
Själv ångrar jag att jag inte köpte EF100 istf 60.
Man måste komma jättenära för att fylla bildrutan. Köp 100 mm !
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.