Annons

makroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Skrivet av Thom Hogan:

Oh, you want to know about that caveat, do you? The exact words in the Nikon manual say "As the reproduction ratio increases from 1/30x [sic], the effects of vibration reduction gradually decrease." In other literature, Nikon has flat out said to turn off VR for macro use. What's the real answer? The manual is correct, basically. The closer you focus, the less VR has an impact on the final image. At 1:1 (the closest focus distance), it may not impart any benefit (it didn't seem to in the testing conditions I could create). So do you turn VR off when working in macro? If you're pressed up towards the limits of focus, I'd say yes--you're wasting battery life and potentially making it more difficult to hit a focus point.

Så vad gäller? =)

Har suttit och googlat för att försöka hitta bildexempel där folk kan visa att VR faktiskt fungerar, men har inte lyckats hitta något...
 
På makro-avstånd så funkar ju inte autofokus i överhuvud taget på någon makroglugg..

Dom insektsbilder jag lagt ut här på FS är alla tagna med VR, funkade hur bra som helst.

..och de bilder jag lagt ut är gjoda med AF! (och Sigma 150) ;)

Smaken är som baken, men jag ser för det mesta ingen anledning att inte använda AF till rörliga macro-motiv. MF, stativ och släde är toppen till detaljpill, men om man jagar lättskrämda och rastlösa fjärilar t.ex. så har jag svårt att hinna med. Och hade jag haft tillgång till VR skulle jag tveklöst uppskatta det också! (saknar min D7D ibland, å andra sidan var just avsaknaden av Sigmas 150 till Minolta en av de främsta anledningarna till att jag bytte system..)

Per
 
..och de bilder jag lagt ut är gjoda med AF! (och Sigma 150) ;)

Smaken är som baken, men jag ser för det mesta ingen anledning att inte använda AF till rörliga macro-motiv. MF, stativ och släde är toppen till detaljpill, men om man jagar lättskrämda och rastlösa fjärilar t.ex. så har jag svårt att hinna med. Och hade jag haft tillgång till VR skulle jag tveklöst uppskatta det också! (saknar min D7D ibland, å andra sidan var just avsaknaden av Sigmas 150 till Minolta en av de främsta anledningarna till att jag bytte system..)

Per

Hej Per, du har rätt smaken är som baken och alla har egna erfarenheter. Någon fotograferar stora blommor eller paddor och kallar det för makro. Där fungerar AF. Men testa med en springade myra som är bara 3mm stor! Dessutom bakgrunden och bländarinställning spelar stor rol. Så många har vi rätt, bara att vi gör på olika sätt.
//Stanislav
 
Tycker det är väldigt konstigt detta. Har du gjort några test för att se om VR fungerar när du ligger nära närgränsen? Har sökt runt mycket på olika fotosajter, i princip alla skriver att VR är värdelöst vid makrofotografering...

När jag hade min GX10 med Tamron 90 körde jag nästan alltid med AF, så jag hoppas verkligen inte att Nikons 105:a är sämre på den punkten, vore ju konstigt.

Jaja, jag kommer iallafall köpa Sigma 150, har läst så mycket positivt om det så det känns helt rätt.

Hej Marcus och alla andra som tvivlar på VR-funktion i Mikro-Nikkor 105VR. Idag har jag varit på fotomässa i Älvsjö och gick till Nikons montern för att kolla vad Nikons personal säger om VR vid makro. Jag gjorde mig oventande och tveksam och frågade om det verkligen fungerar. Nkons kille i montern tittade på mig som på en kättare och sa: " och varför skulle Nikon bygga in så komplicerat system som gör ett objektiv så tungt om inte det skulle fungera vid makro?" Plockade fram grejer och började visa mig.

Dessutom hittade jag nu i tidningen Digitalfoto nr 1/2008 sida 57 test av Micro-Nikkor 105VR. Där testas funktionen. Citerar:
Det innehåller också Nikons nya, andra generationens VR-system som ska erbjuda upp till fyra stegs längre slutartid. Imponerande med tanke på de minimala rörelser som kan orsaka kameraskak vid makrofoto."

Vidare skriver de i omdöme:
"Det kostar en del, men VR-systemet fungerar utmärkt."

Jag tror att de som säger att det inte fungerar har inte testat själva eller kan inte utnyttja funktionens fördelar. Det är inte heller vem som helst som kan sätta sig i en snabb bil och köra full gas hela varvet. Man måste veta, och lära sig att utnyttja systemets finesser. Genom att köpa det objektivet betyder inte direkt att det blir bra bilder av sig själv!

Jag lovade bildexempel under helgen och de ska jag fixa.
Ha trevlig helg
Stanislav
 
När det gäller foto vid närgränsen dvs ett par cm, och vad många kallar riktigt makroavstånd så fungerar varken AF eller VR, inte på mitt exemplar i allafall, och ingen annan makroglugg jag ägt har AF fungerat på vid dom avstånden heller, men på vanliga blom och insektsavstånd dvs fuskmakro avstånd, så fungerar det utmärkt, man måste skillja på det.

/kent
 
Jag förstår inte alls vad Kent menar, rent tekniskt funkar ju AF på närgränsen, åtminstone på mitt Sigma 150. Sen om man tycker det funkar i praktiken eller inte är väl en annan femma, men för egen del så kör jag som sagt nästan uteslutande AF ända ner till närgränsen, åtminstone för rörliga motiv i bra ljus.

(jag blev så förbryllad av Kents påstående att jag var tvungen att plocka upp kameran ur väskan och testa.. :D)

Per
 

Bilagor

  • testa.jpg
    testa.jpg
    93.3 KB · Visningar: 170
..dessutom har ju som sagt just Sigma 150 en fokusbegränsare som förhindrar att AF jagar utanför området närmast närgränsen?

Per
 
Fungerar gör det naturligtvis, men det blir ett jävla jagande, när du väl fått fokus så räcker det att du rör dig ett par mm i djupled så är du i fockus, testa med att fota i AF-C med fokusprioritet så får du se hur tillförlitligt det är, lyckas du hålla fokuslampan fast i mer än 2 sekunder så är du bara att gratulera, då är du verkligen en person som kan frysa fast kroppen totalt :)
Det bästa och säkraste sättet att fota i makro vid närgränsen är att använda stativ med makrosläde och manuell fokus som man då justerar in med själva släden, vid det avståndet handlar det om att fokus justeringen görs i tiondels mm, det är nog väldigt få människor som klarar att stå så stilla att dom inte ens rör huvudet en tiondels mm, men tydligen så finns det sådana ubermänniskor, men ni är en väldigt liten exklusiv minoritet, sen ser dina bildexempel inte ut att vara från den maximala närgränsen heller, det måste väl gå att komma närmaren så, är det verkligen skala 1:1 ?

/kent
 
Senast ändrad:
Skrivet av Thom Hogan:



Så vad gäller? =)

Har suttit och googlat för att försöka hitta bildexempel där folk kan visa att VR faktiskt fungerar, men har inte lyckats hitta något...

Hej Marcus igen, nu har jag gjort mig tid att gå ut och knäppa exempel på makrobilder med och utan VR. PÅ bilderna är en stjälk från lönnlöv. Båda är tagna med exakt samma inställningar och under samma ljusförhålande och helt handhållna utan stöd för kamera eller händer och armar.
Inställningar (Nikon D300, Micro-Nikkor105mm 1:2,8G ED):
ISO 800
Tid 1/30
F 5,6
Manuell fokus

Första bild VR på, andra bild utan VR .
Självklart har även VR sina begränsningar och det finns situationer när det inte går att använda VR eller att det inte har påverkan på tagna bilder.
Hälsningar Stanislav
 

Bilagor

  • VR-on.jpg
    VR-on.jpg
    9.7 KB · Visningar: 140
  • VR-off.jpg
    VR-off.jpg
    9.9 KB · Visningar: 138
Fungerar gör det naturligtvis, men det blir ett jävla jagande, när du väl fått fokus så räcker det att du rör dig ett par mm i djupled så är du i fockus, testa med att fota i AF-C med fokusprioritet så får du se hur tillförlitligt det är, lyckas du hålla fokuslampan fast i mer än 2 sekunder så är du bara att gratulera, då är du verkligen en person som kan frysa fast kroppen totalt :)
Det bästa och säkraste sättet att fota i makro vid närgränsen är att använda stativ med makrosläde och manuell fokus som man då justerar in med själva släden, vid det avståndet handlar det om att fokus justeringen görs i tiondels mm, det är nog väldigt få människor som klarar att stå så stilla att dom inte ens rör huvudet en tiondels mm, men tydligen så finns det sådana ubermänniskor, men ni är en väldigt liten exklusiv minoritet, sen ser dina bildexempel inte ut att vara från den maximala närgränsen heller, det måste väl gå att komma närmaren så, är det verkligen skala 1:1 ?

/kent

2 sekunder? sitter du och tar en kopp kaffe efter att du har fått fokus på nånting? :D... det är väl bara smälla av bilden direkt när den kommeri fokus...

sen makroslädefunkar säkert för vissa och deras sätt att fota makro men för andra så är den helt värdelös... men visst, brukar man fota makromotiv som sitter stilla den tid det tar att ställa in en makrosläde, köp en...
 
Hej Marcus igen, nu har jag gjort mig tid att gå ut och knäppa exempel på makrobilder med och utan VR. PÅ bilderna är en stjälk från lönnlöv. Båda är tagna med exakt samma inställningar och under samma ljusförhålande och helt handhållna utan stöd för kamera eller händer och armar.
Inställningar (Nikon D300, Micro-Nikkor105mm 1:2,8G ED):
ISO 800
Tid 1/30
F 5,6
Manuell fokus

Första bild VR på, andra bild utan VR .
Självklart har även VR sina begränsningar och det finns situationer när det inte går att använda VR eller att det inte har påverkan på tagna bilder.
Hälsningar Stanislav

Ah, vad bra! Däremot drar jag nog inte samma slutsats som dig. Jag tycker bilderna faktiskt visar att i just det här fallet så gjorde VR varken från eller till. Det enda som har hänt är att skärpeplanet har förflyttats, vilket är naturligt när man fotar på frihand. Om man tittar på lövkanten lite nedanför stjälken ser man att den är suddig på första bilden, men skarp på den andra. Hade den första bilden varit skarp pga VR så borde den andra bilden väl varit suddig över hela bilden?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.