Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

makroobjektiv tillsammars med mellanringar

Produkter
(logga in för att koppla)

sandmon

Ny medlem
Jag har ett canon ef 100mm f 2.8 macro usm objektiv, samt en Canon eos 450D
Jag är helnöjd med objektivet, nu till funderingen..

Kan jag komma ännu närmare med mellaringar, och hur nära kan man komma motivet in på detalj?
finns det någon chans att uppnå som man ser i ett mikroskåp t.ex?

tack för svar!

Dennis
 
Jag har ett canon ef 100mm f 2.8 macro usm objektiv, samt en Canon eos 450D
Jag är helnöjd med objektivet, nu till funderingen..

Kan jag komma ännu närmare med mellaringar, och hur nära kan man komma motivet in på detalj?
finns det någon chans att uppnå som man ser i ett mikroskåp t.ex?

tack för svar!

Dennis
´

Ja, du kommer närmare med mellanring men det beror på hur lång mellanring du använder, kanske 2:1. Vill du ha större förstoring är det nog bälg (utdragbar mellanring) som gäller. Du kan inte få lika stor förstoring som i ett mikroskop men det finns anpassningsringar så du kan koppla kameran till ett mikroskop om möjligheten på mikroskopet finns.

/FW
 
Jag har använt objektivet du har tillsammans med två mellanringar (12mm + 36mm) och visst kommer man betydligt närmare. Men någon megaförstoring i stil med mikroskop blir det inte.
 
Problemet är att med optik som det du har kommer du rätt snart till att fokusavståndet, som ju räknas från filmplanet/sensorn, ligger inne i objektivet. Det enda du kan få skarpt då är det damm du har i ditt objektiv.
 
En teleconverter behåller arbetsavståndet och 1.4x eller möjligtvis 2x förstoring
(fsigma och canon's passar bara vissa linser, måste var kenko eller liknande för dig)

Närbildslinser/filter funkar det också. Jag har raynox 250 som ger ca 2x 6 cm från linsen
verkar det som:
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=387044

Tuber innehåller bara luft, men ökad förstoring gör förstås att man pressar sitt glas mer och
får in mindre ljus så det finns nackdelar även om de inte lägger till billigt glas till din dyra lins.
Läste att 25mm ger ca 1.4x förstoring på din lins, men har ingen formel för att beräkna mer.
 
Senast ändrad:
Problemet är att med optik som det du har kommer du rätt snart till att fokusavståndet, som ju räknas från filmplanet/sensorn, ligger inne i objektivet. Det enda du kan få skarpt då är det damm du har i ditt objektiv.
Varför då? Beror det på att objektivet har innerfokus?

Olle
 
He he kul ordvits.

Jag hittade inte någon formel för hur makrotuber funkar,
det troliga är iaf att de inte förbättrar arbetsavståndet för linsen,
vilket är närfokuspunkten räknad från kamerans filmplan
alltså kommer du att förlänga objektivet och närma dig fokuspunkten mer och mer.

5cm ringar gör en del i så fall.
 
Mitt förra inlägg var inte bara en ordvits utan i första hand en seriös fråga.
Jag vet att med vidvinkelobjektiv och t ex normalzoomar, som behöver ha retrofokus för att inte objektivet skall vara i vägen för spegeln, får man med mellanringar mycket kort arbetsavstånd eller ibland inget alls då fokus hamnar inuti objektivet. Jag provade nyss mitt 28 mm objektiv med 70 mm mellanring. Arbetsavståndet blev ca 3 mm. När jag vände på objektivet blev det flera centimeter.

Dennis makroobjektiv behöver ju knappast ha retrofokus, så därför undrade jag om det var objektivets innerfokus som orsakade samma effekt som retrofokusobjektiv. Det är ju inte så att alla objektiv får fokus i objektivet om tillräckligt lång mellanring används. Till min gamla systemkamera fanns flera olika bälgar för makrofotografering. Det fanns också några bälgobjektiv avsedda enbart att användas med bälg. Det kortaste var 12,5 mm. Det gav med max bälgutdrag en förstoring på mer än 20 ggr. Arbetsavståndet var förstås mycket litet, men nån risk att fokus hamnade inuti objektivet fanns inte.

Olle
 
Olle:

Nej, det beror på att när man mäter närgräns mäter man från sensorn, inte frontlinsen på objektivet. Det gör att när man flyttar fram objektivet och flyttar bak närgränsen kan man helt enkelt flytta närgränsen så nära att den hamnar bakom frontlinsen.
 
Olle:

Nej, det beror på att när man mäter närgräns mäter man från sensorn, inte frontlinsen på objektivet. Det gör att när man flyttar fram objektivet och flyttar bak närgränsen kan man helt enkelt flytta närgränsen så nära att den hamnar bakom frontlinsen.

Tänk på att när vi fokuserar med utdrag, som ju är fallet när mellanringar används, har närgränsen ett minimum vid skala 1:1 för att sedan öka när vi lägger till fler mellanringar. För att fokus ska hamna inne i objektivet vid avbildningsskalan M måste den främre huvudpunkten ligga längre in i objektivet än f*(1+1/M) där f är den verkliga brännvidden. Detta är bara aktuellt med korta brännvidder av retrofokuskonstruktion som Olle säger och inte med ett makrotele.
 
Dessa 4 formler finns i Otto Croys bok om närbildsfoto gällande avbildningsskalan (v). B/G eller b/g eller b-f/f och b/f-1. B=bildstorlek. G=föremålsstorlek. b=bildvidd(uttdrag). g=föremålsavstånd. f=brännvidd. Lilla b mäter från sensor/filmplan till "mitten" på linsen. Lilla g från föremålet till nämda punkt (skärningspunkten) om allt går att översätta till dagens objektivkonstruktioner. Men med ett utdrag på dryga 220mm och ett EL-Nikkor 50mm ger mig ca 4-5ggr förstoring på "negativet". Om det är till någon hjälp.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar