Annons

Makroobjektiv till Nikon D40

Produkter
(logga in för att koppla)

Atr

Ny medlem
Hej,

Jag är på jakt efter ett makroobjektiv till min Nikon d40.

Dessa ändamål vill jag att objektivet ska uppfylla:

- Fotografera produkter med ungefärlig storlek: 0,5m3. (primär funktion)
- Fotografera porträtt
- Fotografera inomhus med svagt ljus.(En stor bländare.)
- Ge en riktigt bra skärpa.

Just nu äger jag bara ett AFS Nikkor 18-55mm 1:3 5-5.6 som följde med kameran när jag köpte den.

Objektivet får gärna inte kosta för mycket (Upp till 3000SEK) och modellen får också gärna ha några år år på nacken så jag ev. kan köpa den på blocket eller likn.

Finns det någon som har några tips? Förklara gärna varför just objektivet som ni tipsar om passar mig jämför med andra makroobjektiv.

Med vänliga hälsningar
André
 
Om du bryr dig om autofokus tror jag detta är det bästa för dina ändamål. Faktiskt det enda med ljusstyrka f2,0. Ligger litet över ditt pris men till din kamera måste du ha ett med inbyggd motor om du inte vill fokusera manuellt. Detta objektivet är ganska nytt på marknaden så det är nog svårt att få tag på begagnat.

/FW
 
Jag tror du glömde skriva vilket objektiv du menar. :)

Fungerar inte autofokus med min D40, för den saknar inbyggd motor?
 
Det är ett mycket bra objektiv men inget makro och som du redan förstått har det ingen inbyggd motor. Det kan vara litet knepigt att sätta skärpan korrekt med relativt liten och mörk sökare som jag tror du har på D40.

Kan du tänka dig att fokusera manuellt finns det nog äldre Nikonobjektiv att få tag på, t ex 60/2,8 som alla är grymt bra men då måste du se upp så du får ett som kan förmedla bländarval till objektivet. Här är jag ute på litet hal is då jag inte vet exakt vilka modeller som passar till din kamera men att köra helt manuellt kanske inte är så kul.

Det objektivet jag länkade till först är det ljusstarkaste makroobjektivet till Nikon och jag tror det är det absolut bästa valet. Ligger som sagt litet över ditt pris men har ljusstyrkan, är ett äkta makroobjektiv (1:1 som betyder att du avbildar ett objekt i samma storlek på sensorn som det har i verkligheten) och är säkert bra på alla andra sätt. Jag har inte testat det själv men Tamrons 90mm-makro är en klassiker så de vet hur m,an bygger makroobjektiv. 60mm är också en riktigt bra brännvidd för porträtt på din kamera.

/FW
 
Hej,

Jag är på jakt efter ett makroobjektiv till min Nikon d40.

Dessa ändamål vill jag att objektivet ska uppfylla:

- Fotografera produkter med ungefärlig storlek: 0,5m3. (primär funktion)
- Fotografera porträtt
- Fotografera inomhus med svagt ljus.(En stor bländare.)
- Ge en riktigt bra skärpa.

Finns det någon som har några tips? Förklara gärna varför just objektivet som ni tipsar om passar mig jämför med andra makroobjektiv.

Med vänliga hälsningar
André

Hej
När jag läser din kravspecifikation så tänker jag att det är inte nåt makro du letar efter. Utan snarast ett normalobjektiv med stor bländare typ 1,4 eller 1,8.
Fota så stora saker, 0,5m3 behövs inget makro för, det går aldrig att få förhållandet 1:1. Du behöver backa för att få med allt. Skärpedjupet måste ju också räcka till, lång brännvid ställer till det då. Kanske en 35'a med stor bländare?
Porträtt brukar man ju rekomendera ett kort tele till och så vill man ju ha möjlighet till kort skärpedjup, normal med 1,4 eller 1,8 (kanske ett objektiv upp till 85 mm?).
Bra skärpa, brukar 50'iorna ge men kanske inte på största bländare.
Satsa på ett normalobjektiv är mitt förslag, bör vara möjligt att få till ett pris som ligger i linje med vad du vill betala.
Björn
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.