ANNONS
Annons

Makroobjektiv till Canon 5D Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

oldtowns

Aktiv medlem
Läste nyligen tidningen FOTO:s genomgång av objektiv. Har som sagt en 5D Mark II och tycker det är synnerligen knepigt att finna ett lämpligt objektiv. Alternativet är mellanringar till mitt Canon EF 70-200/2,8 L. Vad tycker ni? En kompromiss eller något mitt emellan?
 
Mellanringar tröttnade åtminstone jag på efter tjugo minuter.
AF blir rikigt dålig och oftast kommer man iaf inte upp i några spännande avbildningsskalor.
Mest irriterande är att man förlorar möjlighet till fokus på längre håll. Dyker det upp ett annat spännande motiv måste man ta av mellanringarna.

En kort mellanring fungerar naturligtvis bra till en telezoom om man ska fota större insekter och inte vill räkna fasetter, men vill man verkligen fota makro på riktigt skulle jag inte rekommendera det.

Billigt är det ju, men å andra sidan är ett begagnat makroobjektiv inte så dyrt heller.

Mellanringar (speciellt i kombination med konverter) är dock riktigt spännande att använda tillsammans med ett riktigt makroobjektiv.
 
Canon 100mm makro

Hej!
Går själv i liknande tankar och har kollat en hel del på tester och diverse synpunkter. Canons 100mm/2,8 makro har fått bra kritik och kan användas till annat än makro, ex vis porträtt på en 5D. Om jag inte redan hade ett 100mm/2,0 så hade jag satsat på det. Det ger en hygglig distans till objektet, är måttligt tungt och är rimligt prissatt. Jag har redan ett 50mm/2,5 makro som bara klarar 1:2, men köpte till en 1:1 adapter idag från Scandinavian Photo (troligen ett gammalt pris = halva jmft med Cyberphoto) för att kolla hur det fungerar. Jag har använt 50mm/2,5 på en 40D för halvmakro, walkaround, porträtt och lite av varje och även om AF är seg och högljudd så är gluggen mycket bra optiskt. Den används faktiskt i tyska Fotomagazins kameratester av Canons hus sedan flera år.
Har du inget vanligt 100mm objektiv så är 100mm/2,8 makro mitt förslag.
Läste nyligen tidningen FOTO:s genomgång av objektiv. Har som sagt en 5D Mark II och tycker det är synnerligen knepigt att finna ett lämpligt objektiv. Alternativet är mellanringar till mitt Canon EF 70-200/2,8 L. Vad tycker ni? En kompromiss eller något mitt emellan?
 
Läste nyligen tidningen FOTO:s genomgång av objektiv. Har som sagt en 5D Mark II och tycker det är synnerligen knepigt att finna ett lämpligt objektiv. Alternativet är mellanringar till mitt Canon EF 70-200/2,8 L. Vad tycker ni? En kompromiss eller något mitt emellan?

Köp ett EF100/2,8 med USM, du kommer inte ångra dig. Helt grymt för porträtt också.

Ett exempel med mellanringar och 100mm: Klicka

Det är torr ost på en hyvel. Perfekt för ett månlandskap.
 
Har absolut funderat på Canons EF 100/2.8. Troligtvis blir det så men Sigma EX 70/2.8 DG Macro verkar också vara synnerligen kompetent. Inte är det speciellt lätt i objektivdjungeln
 
Jag fotar med Nikon men jag är riktig avundsjuk på er canonister på grund av Canon MP-E 65mm f/2.8 Macro. Kan jag rekomendera något objektiv så är det detta!!!
//Stanislav Snäll
 
Har absolut funderat på Canons EF 100/2.8. Troligtvis blir det så men Sigma EX 70/2.8 DG Macro verkar också vara synnerligen kompetent. Inte är det speciellt lätt i objektivdjungeln

Kolla vilken brännvidd du gillar vid normalfoto mest eller om du saknar det bland tidigare objektiv. Brännvidden vid makro bestämmer bara avståndet, dvs. längre ifrån med 100mm än 70mm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.