Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

makroobjektiv och blixt till min 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

P.Palm

Ny medlem
Jag är på jakt efter ett makro objektiv och en blixt till min canon eos 400d, rekomenderar ni något?
Det ska inte vara allt för dyrt men ändå bra standard och kvalitet.

Mycket tacksam för era åsikter och råd :)

MVH
Pernilla

Makro: kort avstånd till motiv: Canon EF-S 60/2,8. Billigare, långsammare AF men kan leva med 1:2 förstoring EF 50/2,8 makro. Annars Sigma 70/2,8 makro.

Makro, längre arbetsavstånd för t ex vissa insekter: Tamron 90/2,8 makro. Nästan lika skarp vid makro och snabbare AF för övrig fotografering Canon 100/2,8 utan IS.

Ännu längre arbetsavstånd, mycket dyrare:Sigma 150/2,8 HSM. Här bör du vänta då en bildstabiliserad ersättare skall släppas inom kort så priset på denna lär falla och den bör dyka upp i stigande antal och fallande pris på beg msrknaden.

Blixt: enkelt 430EX Canon original för 2000:- om du kollar runt. Går att studsa ljuset för mjuk blixt, hyffsat med kraft, inga potentiella kompatibilitetsproble
Som med Nissin, Dörr, Sigma, Metz mm.

ANNONS