Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makroobjektiv eller mellanringar?

Produkter
(logga in för att koppla)

SIRIM

Aktiv medlem
Hej allihop!

Går i objektivköpartankar sedan ett bra tag tillbaka. Nu när det (förhoppningsvis) snart är vår är jag riktigt sugen på att börja med makrofoto (har i och för sig krälat runt i rabatterna hemma förut men inte kommit så nära som jag vill). Då är frågan vilken utrustning man skall ha. Första tanken är ju makroobjektiv. De jag kollat mest på är Canon EF-S 60/2,8 USM Macro och Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1 (lutat mest åt 60an, men vacklar fram och tillbaka). De har innerfokusering båda två, vilket för mig är ett stort plus och har fått goda recensioner här på FS.

Nu till mitt problem. Jag har läst massor om trådar om de här två men får ge upp och be om råd från er där ute. Jag har ett Canon EF 50/1,8 som jag tycker bra om, och det känns lite kaka på kaka att då gå och köpa ett 60mm. Men jag tycker att 100mm-objektivet verkar så stort och otympligt jämfört med 60an. Har en Sigma 70-300 som väger nästan exakt samma som Canons 100mm, och som för det mesta bara ligger i väskan pga att jag tycker att den är för tung för att släpa med. Så vill jag ju inte känna inför mitt nya fina makroobjektiv. Tankar om detta? Kommer jag vara så hänförd över objektivet att jag inte tänker på tyngden och storleken?

En annan tanke jag har är mellanringar. Stötte på en tråd om det förut och har väl i princip förstått vad det handlar om. Såg ett set med mellanringar på Cyberphoto (Meike AF Mellanringsats 13/21/31mm). Hur skulle det bli att använda dem på mitt 50/1,8? Om jag har fattat rätt så borde jag om jag har alla tre på en gång få en avbildningsskala på 65/50=1,3. Någon som testat detta och kan ge lite bra råd och tips?

Trevlig fredagskväll!

//Siri

Hej allihop!

Jag har ett Canon EF 50/1,8 som jag tycker bra om, och det känns lite kaka på kaka att då gå och köpa ett 60mm. Men jag tycker att 100mm-objektivet verkar så stort och otympligt jämfört med 60an. Har en Sigma 70-300 som väger nästan exakt samma som Canons 100mm,...

En annan tanke jag har är mellanringar. ...

//Siri

Nu fotar jag inte macro, men när jag prövade det så var det alltid någon form av djur med i bilden och med det 100mm som jag då använde tyckte jag att de ofta blev skrämda av det stora svarta ögat som kom så nära :)
Så om du tänker fota levande saker så hade jag rekommenderat en längre brännvidd.

När det gällde mellanringar så testade jag även det till mitt 100-400, men jag tyckte dom var för klena, för det kändes som om objektivet skulle lossna hela tiden, så det lades på hyllan. Funkar säkert bra med mindre objektiv.

Men detta är bara mina test-reflektioner, finns säkert bättre tips från de som fotar macro.
Ha det gott /Mvh Mikael

Jag har testat allt fast i Nikon. Jag gillar betydligt bättre makroobjektiv än mellanringar, detta för att med mellanringar har du enbart ett kort område som du har skärpa. Som exempel så så kanske ditt 50mm går från 35cm till oändligheten, sätter du på en mellanring är nu området 17-25cm och vill du då inte ha den avbildningsskalan så måste du ta av ringen eller sätta dit en till.

Om man jämför detta med ett makro så kan du komma och ta första kortet 45cm ifrån, nästa vid 30, nästa vid 20cm osv, det är betydligt lättare att fota så om det är insekter att gå in i etapper, då får man alltid någon bild, ska du börja med att fota en fjäril i 1:1 så försvinner den säkert.

60mm kan vara lite kort för makro, bättre att kunna vara en bit bort, man kommer ändå ganska nära. Jag hade från början en 60/2,8 och en 150/2,8 men jag sålde 60'an för en 105/2,8. Tycker att du ska välja 100 eller kanske 150, ofta bestämmer man sig för att gå ut och fota makro och den extra vikten tycker jag inte är så betungande. Du kanske senare vill ha någon makobelysning mm så då börjar det bli grejer att släpa på.

De mellanringar jag har använder jag oftare på extremt vidvinkel för att extrem närbild och skärpedjup eller på tele för att få bättre närgräns

Jag har testat allt fast i Nikon. Jag gillar betydligt bättre makroobjektiv än mellanringar, detta för att med mellanringar har du enbart ett kort område som du har skärpa. Som exempel så så kanske ditt 50mm går från 35cm till oändligheten, sätter du på en mellanring är nu området 17-25cm och vill du då inte ha den avbildningsskalan så måste du ta av ringen eller sätta dit en till.

60mm kan vara lite kort för makro, bättre att kunna vara en bit bort, man kommer ändå ganska nära. Jag hade från början en 60/2,8 och en 150/2,8 men jag sålde 60'an för en 105/2,8. Tycker att du ska välja 100 eller kanske 150 /.../

De mellanringar jag har använder jag oftare på extremt vidvinkel för att extrem närbild och skärpedjup eller på tele för att få bättre närgräns

Men skulle det kunna vara ett sätt att börja på? Med mellanringar menar jag. Det verkar vara ett (hyffsat) billigt sätt att testa makro på, och jag kan ju alltid behålla dem även efter att jag köpt ett riktigt makroobjektiv.

Det där med arbetsavståndet grunnar jag också mycket på. Hört väldigt många som säger att 60 mm är för kort för t.ex. insekter, men jag har krälat runt i rabatterna med ett bakvänt objektiv som jag nästan kört upp i näsan på vissa insekter. Det var ju inte helt problemfritt, men det gick. Kanske var det ovanligt ouppmärksamma insekter? ;)

150mm blir lite väl långt för min del. Kameran är en 600D (alltså inte fullformat) och då jag gärna vill kunna använda objektivet till porträtt också blir 150mm för långt. Dessutom ligger det tyvärr långt utanför budget. Jag är student så jag unnar mig en budget på 5000, inte mer.

Visst kan du börja med mellanringar och se vad du tycker, och som sagt så kan du använda dessa på ett makro senare och få ökad förstorning. Jag tog en hel del bilder på insekter med mitt 60mm så visst går det. Men jag håller med dig att det är lite dumt att inte sprida ut dina objektiv på olika brännvidder, därför funkar 50mm och 100mm fint. Tänk på att du kan köpa begagnat och tjäna en hel del. Titta på ScandinavienPhoto på begagnat och Canon, om du vill ha 6mån garanti på begagnat annars så finns det mycket bra på fotosidans köp o sälj

Makroobjektiv är helt klart att föredra, såvida du inte jobbar inomhus i studio. Att hålla ligga på marken och kräla och titt som tätast byta mellanring kommer obönhörligt sluta med att någon bild du gillar kommer att vara skadad av sensordamm på något olämpligt ställe.

Vad det gäller brännvidd satsa på 100mm eller längre. Kommer du för nära är risken stor att du skuggar ditt motiv. Dessutom blir det lättare att fotografera sådant som skygga. Är de t.ex.t skygga insekter som ska plåtas kanske du till och med vill ha något längre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar