Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makrofråga i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

steppen7

Aktiv medlem
Jag försöker skapa några makron för att göra svarta och vita ramar i PS. Problemet är som följer:

Manuellt går jag in och ändrar dokumentstorleken till höjden 10cm, därefter måste jag manuellt stega fram rätt upplösning så att antal pixlar i bilden inte förändras. Jag är alltså ute efter att bara tala om för PS att bilden kommer printas i 10cm höjd, för då kan jag sedan lägga till en svart eller vit ram på säg 6mm, istället för att ange antal pixlar som ju beror på bildens upplösning.

Alltså, kan man ändra dokumentets storlek i cm-skalan så att upplösningen ändras automatiskt istället för antal pixlar?

Lite svårt att förklara men jag hoppas ni förstår vad jag menar.
 
Japp det går om ja fattar rätt vad du menar.
ps-image-size.jpg


Du ändrar bara i Document size rutan och om "Resample Image" är ibokad så kommer pixelantalet att ändrar när du ändrar utskriftskvaliten.
 
Det var ju pinsamt enkelt, bara att bocka bort resample. Jag tittade i resample type om man kunde välja "none" eller når sånt men såg inte rutan! Ibland är man blind...

Tack!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.