Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makrofråga, hur välja första filen i en mapp

Produkter
(logga in för att koppla)

John L

Aktiv medlem
Hej

Jag avseer att skapa ett makro som sparar om en .jpg fil i en annan mapp.
Dock lyckas jag inte komma på hur jag får PS att välja de första filen i mappen oavsett filnamn.

Någon som kan ge mig ett hjälpande råd?

John

Exempel: jag har 10 filer i en mapp, 1.jpg 2.jpg osv.
(Filnamnen kan variera).
Jag vill att PS skall välja den första filen, oavsett namn. Ta upp den och använda kommandot "Spara som" för att spara till en annan mapp.

När jag försöker skapa ett makro så kan jag göra detta genom att peka på första filen i mappen.
I makrot så kommer dock det specifika filnamnet att anges.
Då fungerar det inte på nästa fil, som har ett annat namn.

Lyckades jag med förklaringen?

J

Photoshop verkar alltid sortera batcherna i bokstavsordning oavsett vad operativet eller Photoshops File Browser har för sorteringsordning.

Vad vill du åstadkomma med att välja ut den första? Det kanske finns nåt smart sätt att komma runt det om du berättar om slutmålet.

Jag har problem med ett program som heter Fotostation.
När jag importerar filer från digitalkameran så krashar programet på c:a var 5 till 10 fil. Jag får då ta upp och spara om dessa filer i Photoshop. Sedan fungerar det bra.
Jag tänkte göra detta automatiserat i PS med ett makro

J

Det går inte att styra Fotostations import så den importerar i bokstavsordning då?

Jag gissar att du är medveten om att kvaliteten på filen försämras om du sparar om en jpeg.

John L skrev:
Jag har problem med ett program som heter Fotostation.
När jag importerar filer från digitalkameran så krashar programet på c:a var 5 till 10 fil. Jag får då ta upp och spara om dessa filer i Photoshop. Sedan fungerar det bra.
Jag tänkte göra detta automatiserat i PS med ett makro

J

Importerar du med Fotostation???

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar