Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makrofoto

Produkter
(logga in för att koppla)

bralis

Medlem
Hej! Jag gillar att fotografera blommor och jag har ett Tamron 105 mm den nyare modellen till min Nikon d7500. Den tar onekligen bra bilder men jag tycker det är lite för stort och väger för mycket. Jag har sett att det finns kortare makroobjektiv omkring 50-60 mm och det är vl då också lättare. Ska jag byta? Vad säger panelen

Tycker att 90mm är lagom (har det själv) som en makro allround. Hur längre brännvidd desto längre arbetsavstånd, och ska man fotografera insekter så behöver man så mycket arbetsavstånd som möjligt. Även ljuset kan bli ett problem om man är alltför nära.

Jag har också nikon makro 40/2,8 kan ge lite annorlunda bilder då bakgrunden blir annorlunda i ett mer vidvinkelobjektiv. Har haft sigma 150/2,8, ångrar att jag sålde det.

Har nu också börjat använda ett 70-200/4 för närbilder på flygande insekter, man kan vara en bit bort och får en bättre överblick

Finns hur många trådar som helst om macroobjektiv, Med längre brännvidd har du större arbetsavstånd vid samma förstoring och vice verca. Alltså beror det på vad du ska fotografera. Lite skygga insekter blir lätt skrämda med kortare brännvidd eftersom du måste gå närmare för att få samma förstoring. Fotar du blommor spelar detta inte någon roll men det blir lättare att få en oskarp bakgrund med ditt 90 gentemot ett macro med kortare brännvidd.

Personligen så skulle jag inte ha bytt. Tamron 90/2.8 är ju bland de bättre makro-objektiven på marknaden och jag tycker inte det är särskilt stort eller tungt heller. Jag både har och har haft tyngre makro-objektiv än så :p Fördelen med lite vikt på objektivet är ju att det bidrar med stabilitet.

Som sagts tidigare, så är det inte så kritiskt med arbetsavstånd om det enbart gäller blommor. De är inte så lättskrämda.
Det blir inte samma bildresultat som med 90mm så det får du ta med i beräkningarna trots att du byter främst för att få ett lättare objektiv.
För arbetsavståndets skull kör jag gärna med 2x konverter på 105mm macro.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar