Jag är lite nyfiken på macrofoto, men jag är osäker på vad jag behöver för optik. Som bekant finns det ju macrooptik från 30 mm och uppåt och jag funderar över vilken brännvidd som är att föredra som allroundglugg.
Funderingar jag har är t ex om ett 150 mm macrotele är väldigt bra vid vissa motiv och sämre vid andra. Är ett 90-100 mm mest allround? Jag kan absolut ingenting om saken. Hjälp mig.
Mattias, Luleå
Precis som Bengt skriver så skall du kolla upp att det verkligen är ett macro-objektiv du tittar på.
Ett riktigt makroobjektiv ger alltid en avbildningsskala på 1:1.
Står det tex 70-300 bla bla MACRO, betyder det endast att optiken har en ovanligt kort närgräns jämfört med liknande modeller. Avbildningsskalan ligger oftast kring 1:3 på dessa objektiv.
60-100mm är ganska vanligt, och inte så farligt dyrt.
150-180mm är oftast lite proffsigare grejer, och dessa kostar.
Den egentliga skillnaden på dem är närgränsen.
Tamron 90/2.8, tex, har en närgräns på ca 20cm.
Närgränsen räknas från sensorn, så kvar framför objektivet blir mindre än 10cm. Har man då motljusskyddet monterat är det endast ett par cm kvar.
Detta skapar problem om man vill fota skygga insekter, men annars är det egentligen inget problem.
Ett 180mm har ett betydligt längre, och trevligare, närgräns.
All macrooptik är i regel väldigt bra optiskt sett, så på den fronten spelar det ingen större roll vad du väljer.