Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makrofoto for dummies

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Pettersson

Aktiv medlem
Jag är lite nyfiken på macrofoto, men jag är osäker på vad jag behöver för optik. Som bekant finns det ju macrooptik från 30 mm och uppåt och jag funderar över vilken brännvidd som är att föredra som allroundglugg.

Funderingar jag har är t ex om ett 150 mm macrotele är väldigt bra vid vissa motiv och sämre vid andra. Är ett 90-100 mm mest allround? Jag kan absolut ingenting om saken. Hjälp mig.

Mattias, Luleå

Beror ju på vad du skall fota, men på aps-c hus är ofta 60-90mm passande brännvidd.

Köp "äkta" fast brännvidds macro som verkkigen har 1:1

Beror ju på vad du skall fota, men på aps-c hus är ofta 60-90mm passande brännvidd.

Köp "äkta" fast brännvidds macro som verkkigen har 1:1

Jo, det är fast 1:1-macro jag tänker mig. Inget annat tjafs.

Eftersom jag inte provat macrofoto särdeles mycket genom åren så vet jag inte vad som kommer att bli favoritmotiven, men jag gissar på insekter. Som jag förstått det - och det låter ju väldigt rimligt - så brukar insektsfotografer föredra längre brännvidder för att kunna hålla sig på lite avstånd från de små liven.

60-90 mm x 1,5 (har en D300) blir 90-135 mm. Det kanske är vettigt att börja experimentera med.

Jag är lite nyfiken på macrofoto, men jag är osäker på vad jag behöver för optik. Som bekant finns det ju macrooptik från 30 mm och uppåt och jag funderar över vilken brännvidd som är att föredra som allroundglugg.

Funderingar jag har är t ex om ett 150 mm macrotele är väldigt bra vid vissa motiv och sämre vid andra. Är ett 90-100 mm mest allround? Jag kan absolut ingenting om saken. Hjälp mig.

Mattias, Luleå

Precis som Bengt skriver så skall du kolla upp att det verkligen är ett macro-objektiv du tittar på.
Ett riktigt makroobjektiv ger alltid en avbildningsskala på 1:1.
Står det tex 70-300 bla bla MACRO, betyder det endast att optiken har en ovanligt kort närgräns jämfört med liknande modeller. Avbildningsskalan ligger oftast kring 1:3 på dessa objektiv.

60-100mm är ganska vanligt, och inte så farligt dyrt.
150-180mm är oftast lite proffsigare grejer, och dessa kostar.

Den egentliga skillnaden på dem är närgränsen.
Tamron 90/2.8, tex, har en närgräns på ca 20cm.
Närgränsen räknas från sensorn, så kvar framför objektivet blir mindre än 10cm. Har man då motljusskyddet monterat är det endast ett par cm kvar.
Detta skapar problem om man vill fota skygga insekter, men annars är det egentligen inget problem.

Ett 180mm har ett betydligt längre, och trevligare, närgräns.

All macrooptik är i regel väldigt bra optiskt sett, så på den fronten spelar det ingen större roll vad du väljer.

Började med ett Tamron 90mm till min 5D. Nu har jag ett Tamron180mm med 1,4 Converter till en 450D. Underbar kombination.

Macro

Kamera & Bild som kommer ut 7 april och skall innehålla test av macro-objektiv. Skall själv kolla upp detta. Lycka till!

Det numret är redan ute. I alla fall bland oss prenumeranter. Ska sätta mig och studera testet sen. Har bara ögnat igenom det lite ännu.

Mellanringar provade jag med under 80-talet. En kompis köpte sådana till sin Canon AE-1. Funkade bra då kameran var helt manuell. Borde ju funka idag också om man också skaffar en ljusmätare eller testexponerar sig fram om motivet är stationärt.

Precis som Bengt skriver så skall du kolla upp att det verkligen är ett macro-objektiv du tittar på.
Ett riktigt makroobjektiv ger alltid en avbildningsskala på 1:1.
Står det tex 70-300 bla bla MACRO, betyder det endast att optiken har en ovanligt kort närgräns jämfört med liknande modeller. Avbildningsskalan ligger oftast kring 1:3 på dessa objektiv.

Jag har ett Nikon 18-70 som har "macro". Tror att närgränsen är runt 30 cm. Kommer inte nog nära och den optiska kvallan på optiken är väl inte den bästa. Ska det vara så ska det vara. 1:1 eller inte alls.

Den egentliga skillnaden på dem är närgränsen. Tamron 90/2.8, tex, har en närgräns på ca 20cm. Närgränsen räknas från sensorn, så kvar framför objektivet blir mindre än 10cm. Har man då motljusskyddet monterat är det endast ett par cm kvar. Detta skapar problem om man vill fota skygga insekter, men annars är det egentligen inget problem.

Eftersom att jag i övrigt föredrar att plåta människor och andra varelser i rörelse misstänker jag att det är det jag kommer att vilja macroplåta också. Är det så kanske jag bör försöka gå på ett lite längre macrotele på en gång.

Provade Canons 100/2.8 på min gamla D30 en kort stund för några år sedan. Det var en riktigt rolig stund som gav mersmak. Då är det bara det där med att komma på vad jag behöver.

Jag har ett Nikon 18-70 som har "macro". Tror att närgränsen är runt 30 cm. Kommer inte nog nära och den optiska kvallan på optiken är väl inte den bästa. Ska det vara så ska det vara. 1:1 eller inte alls.

Eftersom att jag i övrigt föredrar att plåta människor och andra varelser i rörelse misstänker jag att det är det jag kommer att vilja macroplåta också. Är det så kanske jag bör försöka gå på ett lite längre macrotele på en gång.

Provade Canons 100/2.8 på min gamla D30 en kort stund för några år sedan. Det var en riktigt rolig stund som gav mersmak. Då är det bara det där med att komma på vad jag behöver.

Ja då är det väl bara priset som begränsar då. 150+mm börjar ju kosta lite, men tamrons och sigmas är inte så fasligt dyra faktiskt.

Ja då är det väl bara priset som begränsar då. 150+mm börjar ju kosta lite, men tamrons och sigmas är inte så fasligt dyra faktiskt.

Priser på sju till åtta tusen känns blodigt till att börja med. Som sagt vet jag ju inte om jag kommer att fastna för macrofoto. Med tanke på vad man får är nog inte priset så fasligt högt om intresset väl finns där.

Hur gör de som kör analogt eller med fullformatsdigital när de ska plåta insekter? Blir det 150 mm + converter eller kör de bara med gluggen som den är? Tänke på att en 100 mm macroglugg på en D300 ju faktiskt är som ett 150 mm tele. Funkar det kan jag ju nöja mig med en betydligt billigare optik och ändå få ut bra insektsbilder.

Priser på sju till åtta tusen känns blodigt till att börja med. Som sagt vet jag ju inte om jag kommer att fastna för macrofoto. Med tanke på vad man får är nog inte priset så fasligt högt om intresset väl finns där.

Hur gör de som kör analogt eller med fullformatsdigital när de ska plåta insekter? Blir det 150 mm + converter eller kör de bara med gluggen som den är? Tänke på att en 100 mm macroglugg på en D300 ju faktiskt är som ett 150 mm tele. Funkar det kan jag ju nöja mig med en betydligt billigare optik och ändå få ut bra insektsbilder.

Det får du fråga någon annan om =)

Själv kör jag med en Nikon 105/2.8 VR och tycker att det funkar utmärkt. Den är tokigt skarp och har inga märkbara brister. Jag skulle inte vilja byta ut gluggen mot en kortare. Om jag skulle byta överhuvudtaget skulle det vara mot Sigma 150/2.8, som har fått grymt bra recensioner. Enligt pricerunner ska man kunna hitta den för lite över 6000 kr. Klockren rekommendation från min sida.

"Fusk-makro" som finns på olika zoomgluggar är väl sådär. Det kan vara ett bra sätt att bekanta sig med tekniken, men får en att sukta efter mer.

Jag skulle rekommendera att du satsar på en Sigma.

Om man inte vill spendera så mycket pengar men ändå komma i gång funkar försättslinser förvånansvärt bra och kostar några hundralappar för ett set.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar