Annons

Makrofoto av insekter. Hjälp behövs!

Produkter
(logga in för att koppla)

jac38

Aktiv medlem
Jag har nyligen köpt ett Canon MP-E 65 2.8 Macro objektiv. För att få det bästa resultatet så försöker jag lära mig att stacka bilderna (alltså lägga ihop flera bilder till en). Så vitt jag begriper verkar det nästan omöjligt att ta c:a 20 bilder, med skärpan på olika delar av insekten, när insekten lever. Kan man, och i så fall hur, fotografera dom levande?

Annars återstår bara att fota döda insekter. Dom insekter jag försökt fotografera i dött tillstånd har alla haft sina ben ihopdragna under kroppen. Tar jag bilder då framstår den som väldigt död. Kan man på något vettigt vis hanskas med ett ofta väldigt litet kryp och på något sätt veckla ut benen så den ser mer levande ut?

Jag läste en artikel på nätet om en fotograf som förvarade insekter i frysen och fotografera dom sen på vintern. Är det bra tro... Finns det någon som vet? Finns det något sätt, bättre än andra, att förpassa en insekt från levande till död helst "humant" men också så den "fryser fast" i stående läge?

Många frågor och funderingar. Hoppas få hjälp av alla kunniga fotografer här på fotosidan...

MVH
Jacob Boman
 
Kamera & Bild har en artikel om John Hallmén som tar grymma bilder som han fokusstackar:

http://www.kamerabild.se/bilder/fotografer/john-hallmen-och-makromonster-1.468143.html

Där står det bland annat att insekter är väldigt stilla på morgonen.

Han och Stanislav Snäll har också webbsidan makrofokus.se. Länkar finns i artikeln.

Visst, dom sitter tydligen stilla före solen går upp i april månad men jag vill dels kunna fotografera lite oftare än så och dels få hjälp av dom kunniga fotografer som finns här på Fotosidan, inte leta på andra sidor eller skriva på engelska till någon i Slovakien, som Mats tyckte jag skulle göra. Dessutom var det här med att frysa in, någonting jag hittade i just John Hallmén artikel:

"I hemmastudion fotograferar han sådant som flyger in eller som han hittar ute och fryser in. Eller sådant som råkar följa med in på sommaren – som en fästing eller två. –  Då får de finna sig i att agera modeller."

MVH
Jacob Boman
 
Du kan fråga denna kille. http://1x.com/artist/41417
Han tror jag endast tar bilder på levande insekter om jag inte minns fel.

Jag vill inte vara otrevlig men du vet alltså inte om det är så, eller? Jag undrar också hur jag i så fall skulle fråga honom något alls när du länkar till en sida där det står: "My name is Tomas..I am from Slovakia but I live in London. I am doing photography probably 6 years..most of my work is macro, portraits and birds.."?

Dels finns inget efternamn, mailadress eller annat sätt att kontakta honom och dels så tycker inte jag det låter som att han kan svara på något annat än på slovakiska, när han skriver meningar som "I am doing photography"....

MVH
Jacob Boman
 
Visst, dom sitter tydligen stilla före solen går upp i april månad men jag vill dels kunna fotografera lite oftare än så och dels få hjälp av dom kunniga fotografer som finns här på Fotosidan, inte leta på andra sidor eller skriva på engelska till någon i Slovakien, som Mats tyckte jag skulle göra. Dessutom var det här med att frysa in, någonting jag hittade i just John Hallmén artikel:

"I hemmastudion fotograferar han sådant som flyger in eller som han hittar ute och fryser in. Eller sådant som råkar följa med in på sommaren – som en fästing eller två. –  Då får de finna sig i att agera modeller."

MVH
Jacob Boman

Hej Jacob,
jag och även John Hallmén är medlemmar här på FS och vi mer än gärna brukar hjälpa med tips och råd om makrofoto och foto av insekter. Att fotografera insekter med bra resultat är svårare än vad många tror. Det handlar inte bara om att skaffa sig rätt utrustning men i första hand om att lära sig fotografera insekter på rätt sätt och inte minst behärska ljuset. En hel del tålamod krävs också. Jag har fotograferat i flera år och känner fortfarande att jag har mycket att lära, samma sak gäller även min kollega John).
För att ge tips eller råd som hjälper dig skulle jag behöva veta lite mer vilka är största problem du stöter på osv. Det finns många sätt att ta makrobilder på och uppnå olika resultat och olika typ av bilder. Du skriver att du har skaffat MPE 65, det är ett utmärkt objektiv men ganska svårt att jobba med och kräver en erfaren fotograf. För att lära sig ordentigt grunder för makro brukar jag rekommendera förstoringsgrader max upp till1:1 och jobba med difusserat blixtljus. Nästa steg är stativfoto för stackade bilder. Tyvärr har jag inte möjlighet att beskriva allt så detaljerat på detta forum men följ gärna vår hemsida www.makrofokus.se det finns redan några artiklar med inriktning på utrustning och teknik och mer kommer snart. Vi har också makrofotokurser av workshop-typ (nästa omgång i september) och flera kurser om stackning och bildbehandling kommer vi att hålla under hösten och vinter.
Hälsningar //Stanislav Snäll
 
Själv har jag beställt ett MP-E65 också, jag läste någonstans att det fungerar väldigt bra att fotografera handhållet upp till 3:1 men ska man överstiga 3:1 så bör man köra med stativ. Stämmer det? Tog Sigma ringblixt, men jag räknar med att köra en del naturligt ljus och så kan man alltid använda diff skärm i starkt solsken antar jag så ljuset blir tillräckligt starkt. Jag räknade med att största utmaning är tålamod och skärpa om man inte stackar ihop bilderna. Ministudio är ju jättebra idé! Själv hade jag tänkt fixa hållare för diff skärm och placerar rätt så att solen inte lyser igenom starkt på motivet men med ministudio får man ju vindskydd också då jag blir alltid galen när det blåser när jag fotograferar med Canon 100mm 2.8 makro + tre mellanringar. Det krävs extremt tålamod. Insekter är visst slöare på kvällstider också? då jag är ingen morgonpigga människa direkt annars får jag vänja mig och börja stiga upp kl 4 på morgon =)

Blir kul att utforska makrovärlden, det finns mycket att se som blottat ögat inte ser och själv vill jag studera djurens beteende samt ta fina bilder!

PS. Kan rekommendera alla att gå in www.makrofokus.se som nämnt ovanför. En mycket bra sida med mycket intressanta artiklar som jag själv ska läsa igenom ordentligt =) Skulle vilja gå på era kurser men eftersom jag är döv så får jag lära mig via nätet och experimenterar fram det.
 
Hej Jacob,
jag och även John Hallmén är medlemmar här på FS och vi mer än gärna brukar hjälpa med tips och råd om makrofoto och foto av insekter. Att fotografera insekter med bra resultat är svårare än vad många tror. Det handlar inte bara om att skaffa sig rätt utrustning men i första hand om att lära sig fotografera insekter på rätt sätt och inte minst behärska ljuset. En hel del tålamod krävs också. Jag har fotograferat i flera år och känner fortfarande att jag har mycket att lära, samma sak gäller även min kollega John).
För att ge tips eller råd som hjälper dig skulle jag behöva veta lite mer vilka är största problem du stöter på osv. Det finns många sätt att ta makrobilder på och uppnå olika resultat och olika typ av bilder. Du skriver att du har skaffat MPE 65, det är ett utmärkt objektiv men ganska svårt att jobba med och kräver en erfaren fotograf. För att lära sig ordentigt grunder för makro brukar jag rekommendera förstoringsgrader max upp till1:1 och jobba med difusserat blixtljus. Nästa steg är stativfoto för stackade bilder. Tyvärr har jag inte möjlighet att beskriva allt så detaljerat på detta forum men följ gärna vår hemsida www.makrofokus.se det finns redan några artiklar med inriktning på utrustning och teknik och mer kommer snart. Vi har också makrofotokurser av workshop-typ (nästa omgång i september) och flera kurser om stackning och bildbehandling kommer vi att hålla under hösten och vinter.
Hälsningar //Stanislav Snäll


Hej Stanislav

Tack för ditt svar. Jag har precis blivit medlem på makrofokus, för bara några dagar sedan. Jag tyckte forumet verkade övergivet men hade väl fel. Jag började redan första dagen jag fick objektivet med att använda stativ och stacka med Zerene Stacker. Jag har fotograferat på lite varierad förstoringsgrad och tycker jag redan har nått ett hyfsat resultat. Jag har då använt ringblixten och min vanliga, som upplättningsblixt, för ett bättre resultat.


Vad jag undrar är hur man kan ta 30 bilder på en levande insekt eller hur man får en död insekt att se levande ut? Dom insekter jag fotograferat har jag stoppat i frysen med resultatet att benen viker in sig under kroppen och insekterna ser väldigt döda ut på bild. Så frågan är hur man bäst gör, så att dom fortfarande ser levande ut?


Ljuset är ett problem och det blir lätt blänk på kroppen. Jag har försökt dämpa den genom att tejpa fast ett papper över ringblixten som "baunser". Det har hjälpt till en del...

Eftersom man endast kan lägga in bilder med låg upplösning i detta svar länkar jag några bilder jag tagit senaste veckan så du/ni kan se ungefär var på inlärningskurvan jag befinner mig.

http://obj.fotosidan.se/obj/photo/f1/f10bef729783c3b80d3f0ea8d92764d5.jpg

http://obj.fotosidan.se/obj/photo/e0/e06de8d180aae9729a91f55906f4f5f5.jpg

http://obj.fotosidan.se/obj/photo/4b/4b8605d90e0c48abfc5c5388eea597fa.jpg

MVH
Jacob
 
Hej!

Jag är liksom du nybörjare på macro och har precis skaffat mig ett sigma 150 macro.

Det jag testat, (och hoppas att det inte klassas som djurplågeri!) är att lägga insekterna i kylen någon timme. Det blir kallt (c:a 8grader) och mörkt precis som på natten.

Insekterna är väldigt medgörliga när man sen tar fram dom och dom är inte döda utan ligger precis som tidigt på morgonen i dvala.

Enda nackdelen för mig är väl att tjejen tycker att jag är ett pucko som har getingar och spindlar i kylen :D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.