ANNONS
Annons

Makrofotgrafering

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har en Nikon D5000, med objektivet Nikkor AF-S DX 18-105/3,5-5,6 G VR. Tycker att makrofotografering är otroligt spännande och roligt, men min ekonomi håller inte för att köpa ett makroobjektiv. Tänkte därför satsa på ett av de lite billigare alternativen med närbildlins, mellanringar eller reverseringsring.

Min fråga är nu vad de finns för nackdelar och fördelar med de olika metoderna, och vad som är värt att satsa på ifall jag använder de tillsammans med de nämnda objektivet ovan.

Tack!

Detta ämne går att skriva spaltmeter om och det har också gjorts.
Rent generellt(och andra får gärna rätta):

Enklast och billigt är närbildslinser. Bara att skruva på och köra. Ju större förstoring, desto mer distorsion. Den billigaste sorten med bara en lins brukar inte vara så bra mot kanterna på bilden, men de bättre och dyrare med fler linselement närmar sig begagnade makroobjektiv i pris. Går loss på från en femtilapp till en bra bit förbi tusenlappen.

Reverseringsring är bökigt med ditt objektiv eftersom man behöver låsa bländaren med en tops eller dylikt, plus att allt blir manuellt. Är du bekväm med att använda kameran i M-läget så är det nog inte så farligt och absolut billigast. Ger hög förstoringsgrad. Kan fås för under femtilappen.

Mellanringar finns det flera typer av. Den billigaste för runt femtilappen gör att allt blir manuellt och du kan inte manipulera bländaren alls. Rekommenderas inte.
Nästa steg upp så finns det en skruv på utsidan för att styra bländaren, kanske en femma till prismässigt.
Sen finns det modellen med genomföring av bländararm och elektriska signaler. Bara att skruva på och köra, men kostar runt 700 och uppåt.
Mellanringar brukar komma i satser om tre bitar och försämrar inte bildkvaliteten.

(Det är väl bäst att tillägga att jag själv inte har någon reverseringsring av den typen, men principen är densamma som när man sätter två objektiv med fronten mot varandra.)

En reverseringsring har du ingen nytta av om du väl skaffar ett makroobjektiv, men både mellanringar och närbildslinser går att använda för att komma ännu närmare.

Billigaste priserna är ebaypriser, så vill man köpa i Sverige så går det på mer bland annat pga moms och att frakten för småsaker är dyrare inom landet än den är från Kina och hit ...

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar