Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makrofilter till vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

TheOddOne

Medlem
Sitte och kikar på macrofilter och undrar vilket objektiv som de gör sig best på, jag har ett 18-105/3.5-5.6 och ett 35/1.8

Som jag förstått det så vill man kunna ha stor bländaröppning och lång brännvidd, ska man då köpa filtret till zoomen eller till 35'an? Eller ska man även köpa till en mellanring till dem?
 
Zoomen

Sitte och kikar på macrofilter och undrar vilket objektiv som de gör sig best på, jag har ett 18-105/3.5-5.6 och ett 35/1.8

Som jag förstått det så vill man kunna ha stor bländaröppning och lång brännvidd, ska man då köpa filtret till zoomen eller till 35'an? Eller ska man även köpa till en mellanring till dem?

Zoomen utan tvekan även om den är något kort för att ge riktigt bra effekt med närbildslins. 35:an kan du glömma - skillnaden med och utan filter blir inte särskilt stor i praktiken, bara en närgräns som ligger alltför nära frontlinsen utan att ge nägon större förstoring.

Satsa bara inte på det billigaste skräp du hittar utan försök åtminstone lägga ut för en Raynoxsats!
 
Nej, inte är det filter, men linser

Det du söker är alltså inte ett filter, utan du frågar om en närbildslins.

Den passar bäst till din zoom, eftersom den går till 105 mm. Närbilsdlinser fungerar bäst med ganska smal bildvinkel.

Nikon 18-105 har en närgräns på 45 cm, vilket motsvarar en lins på ungefär +3 dioptrier. Det är alltså meningslöst att sätta på en svagare lins än så, och om du väljer +3 klarar du dig bra med en enkel lins. Det finns också akromatiska linser som är något lite skarpare, och om du väljer mer än +3 dioptrier bör du ta en akromatisk.

Med en lins på +3 dioptrier kan du ta på ett avstånd mellan ungefär 20 och 33 cm från linsen med din zoom, och inom det intervallet kan AF ställa skärpan. Stabiliseringen fungerar, så att den underlättar frihandstagning.

När man kommer så nära vill man nog snarare ha liten bländaröppning än stor, och då underlättar det ju att man inte behöver fundera mycket över den saken, utan allt automatiskt på kameran fungerar normalt. Man kan alltså använda läget A för att själv bestämma bländaröppningen när man fotograferar.

Mellanring är inte särskilt flexibelt och passar inte något av dina objektiv bra. Det funkar, men det är krångligt och man fokuserar genom att "gunga" in skärpan, vilket är ganska svårt. Jag skulle gissa att en lins täcker vad du vill göra, och om inte det räcker, så är nästa steg att skaffa ett riktigt makroobjektiv.
 
Jo, den e ju böjd för att ge förstoringen (Gör det den till en lins?) men den e betecknad filter på slutet, men det ska jag komma ihåg :)

Dioptrier säger mig inte så mkt men jag kikar på en http://www.dealextreme.com/p/premium-10x-macro-effect-camera-lens-filter-67mm-29022 de har med 8x med om det skulle vara lämpligare?

Dioptrier är måttet som man använder för att beskriva styrkan på linser, men DX är en kinesisk sajt, så de använder "Engrish" och språket är inte alldeles klart. Enligt märkningen på fattningen till linsen du pekar på är den +10 dioptrier, och som jag sade innan: Om du ska ha starkare lins än +3 dioptrier bör den vara akromatisk. Det blir inte bra resultat med en lins på +10 av enklare slag. Ett bra val till ditt objektiv är til exempel en akromatisk lins på +5 dioptrier, och starkare bör man inte ta, på grund av optiska fel som tillförs av linsen. En enkel lins är billigare, men då bör man inte ta så stark. Jag avråder alltså från +10.

Dioptrier är ett mått som anger linsens brännvidd inverterat. Om man dividerar en meter med dioptritalet får man brännvidden på linsen, och en positiv lins ger skärpa på så långt avstånd från linsen när man sätter den på ett ovjektiv och objektivet är inställt på oändligt avstånd. Om man har +3 dioptrier är det alltså 1/3m eller ca 33cm.

När man använder närbildslins bör bildvinkeln inte vara stor, för att felteckningen som linsen ger inte ska bli alltför synlig. Därför fungerar en närbildslins bättre med din zoom inzoomad ganska mycket än om du använder kortare brännvidd.
 
Den här närbildslinsen, som även finns att köpa på andra ställen, http://www.cyberphoto.se/info.php?article=489172 är akromatisk och på hela +8 dioptrier och passar till objektiv med olika filterdiametrar. Den har fått mycket goda omdömen av många, både här på Fotosidan och på andra sidor. Längsta avstånd från linsen det går att fokusera på är 100/8 = 12,5 cm. Kortaste blir förstås mindre. Hur mycket mindre beror bl a på objektivets närgräns. Motiv som är ca 1,5 - 2,3 ggr större än sensorn kommer att täcka hela bilden.
När det gäller dioptrier så tänk på att även glasögons styrka brukar anges i dioptrier. En närbildslins fungerar exakt som läsglasögon. Med den kan man (kameran) se motivet skarpt på kortare avstånd.

Olle
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.