Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makroblixt som hemslöjd

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns länkar på hans sida till flera DIY-ringbelysningsprojekt. Optisk fiber och blix är nog ingen dum ide, många fiffiga lampor ger konstigt ljus.....

Möjligen lite stökigt med en kamera som ser ut som den krockat med en spaggetitalrik....

JL 666

Kul med nya vinklar på DIY ringblixt! Resultatet blev ju fint här. Undrar hur ömtåliga fibrerna är? Å andra sidan gör det inget om ett par går av.

vill bara flika in att man BÖR slipa fibrena innan, annars blir det inget bra ljus.

Fiber är inget man bara klipper ju.
(Jag har gått en 2dagars-kurs i fiberskarvning)

Hmm, det borde ju gå att bygga ihop med en omnibounce så man får bättre fäste i "blixtänden". (speciellt om man inte har en inbyggd blixt) Då blir det dessutom lättare att slippa ströljus om man vill det, måla allt mattsvart på utsidan bara. :)

Ok, 200 fot 1.0 mm fiber från staterna, 260SEK
inkl frakt. Nu återstår lite finmekanik och praktiska tester.

Ska försöka dokumentera mina experiment.
Då min utrustning, Pentax K10D + Sigma 180 macro kräver 176 st fibrer om 1mm och medellängd ca 24cm valde jag två rader i ringen. Försöker bifoga en bild:

Ok, det blev ingen bild? försöker en gång till med något mindre version. (den förra låg inom gränserna)

Ok, jag lyckades inte bifoga någon bild här! ???
lade den i ett album (Blandat) i stället. Ska försöka fylla på med fler bilder från projektet.

Första bilderna helt ok

Har idag varit ute och tstat min spagettitillsats på Pentax K10D + Sigma 180. En gång är naturligtvis inte så mycket men det verkar fungera!
Har lagt upp en bild i mitt naturalbum: "Ensamt..."

Ska testa lite till sedan ska jag lägga ut en "artikel" med lite bilder på konstruktionen och mina erfarenheter. Redan nu vet jag att om jag skulle bygga en till skulle det bara ta halva tiden...

Nu finns två bilder på konstruktionen upplagda i mitt album. Omslaget till kallare väder har gjort insekterna mer eller mindre osynliga så fler fältprov får vänta tills det blir lite varmare.
Är det inte någon fler som blir frestad att prova????

Ser fint ut. Ta gärna fler bilder ur flera vinklar, med och utan kamera monterad.

Jag skulle gärna se en arbetsbeskrivning också. Vilka slags verktyg har du använt?

Lycka till! Berätta hur det går. Ska försöka lägga ut mer info om mitt proj. och de erfarenheter jag fått. Har lagt ut en bi-bild i mitt naturalbum, exponerad med "spagettitillsatsen".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar