Annons

Makro?

Produkter
(logga in för att koppla)

skorpor

Ny medlem
Tjena!

Ny här på forumet och rent allmänt när det gäller kameror.

Nu är det så att jag hade tänkt köpa en kamera för att fota mina Warhammer modeller ( hobby modeller där en skalan är 28mm på en vanlig människa) och som jag har förstått behöver jag en kamera med macro funktion för att fota saker i den storleken. Tydligen mäter man Macro focus range i cm och då undrar jag om en högre siffra är bättre än en lägre siffra? Och vilken längd passar för mitt ändamål?

Tack på förhand
-Skorpor

Nja, det renläriga brukar avse som "äkta" macro är en avbildningsskala motsvarande 1:1, oavsett fokusavstånd i cm. Fokusavståndet (korta sådana på macroobjektiv) i relation till brännvidd ger ju ett visst avbildningsskaleförhållande.
Tex Tamron 90mm 2,8 som är ett klassiskt och mkt uppskattat macro har ju brännvidden 90mm och med närmsta möjliga fokusavstånd av 29 cm (från sensorplanet, inte frontlinsen) ger det avbildningsskalan 1:1. Det innebär att objektet jag fotar på närmsta fokusavståndet kommer att avbildas på sensorn lika stort. Tex en insekt som är 1 cm kommer avbildas på 1 cm av sensorn.

Så, för att det ska vara vad många avser vara "riktigt" macro så ska objektivet ha möjlighet att avbilda 1:1. Sök efter det i specifikatinen. Nöj dig inte med att det står "macro" på objektivet eller i objektivets namn. Det är något tillverkarna brukar slänga sig med när objektivet har lite kortare närgräns än normalt. Sigmas 17-70/2,8 DC Macro OS HSM harr tillexempel "bara" avbildningsskalan 1:2,7.

Dock ska tilläggas att det kanske räcker för dina ändamål. Det hela beror ju på hur du vill avbilda dina modeller. Vill du få till halvkroppsporträtt på en 28 mm hög figur behöver du nog äkta macro. Men vill du avbilda dina små figurer med mer miljö omkring så klarar du dig ju med normalare avbildningsskalor.

EDIT: nu skrev du ju att du ville ha en kamera med macro funktion. Kankse tänkte du dig en kompakt. Mitt svar rör ju såklart utbytbar optik till systemkameror. Men själva uttrycket med macro=avbildningsskala 1:1 gäller ju oavsett kameratyp. Hur det uttrycks på kompaktkameror, om det var vad du var ute efter, vet jag inte säkert.

Senast ändrad:
Nu är det så att jag hade tänkt köpa en kamera för att fota mina Warhammer modeller ( hobby modeller där en skalan är 28mm på en vanlig människa) och som jag har förstått behöver jag en kamera med macro funktion för att fota saker i den storleken. Tydligen mäter man Macro focus range i cm och då undrar jag om en högre siffra är bättre än en lägre siffra? Och vilken längd passar för mitt ändamål?

För kompaktkameror (som har ganska små sensorer) brukar man ange hur nära motivet du kan komma, ju närmare desto större förstoring. Så en lägre siffra är bättre än en högre, tyvärr tillkommer det sedan ett par ytterligare parametrar (framför allt vilken brännvidd som används) vilket gör att avståndet i sig själv inte räcker för att avgöra vilken kamera som passar dig bäst (även om det är en ganska bra ledtråd).

Men att fotografera Warhammer figurer i helfigur klarar nog alla kompaktkameror med makrofuktion, det är om du vill ta porträtt du måste ha en kamera med riktigt hög förstoring.

För att avgöra vilken kamera du skall välja rekommenderar jag dig att läsa de tester som finns på nätet, ofta innehåller de en bild av ett mynt eller liknande för att visa maximal förstoring. Ett exempel på en sådan testsida med bilder är http://www.imaging-resource.com/.

Det bästa är förstås om du tar med några figurer och besöker en fotohandlare och ber att få prova att ta bilder med olika kamramodeller, brukar för det mesta inte vara något problem.

En kompaktkamera är bäst i detta fallet. Se efter om du kan hitta en med vikbar display så att du kan titta uppifrån på det du skall fota. Det är ju inte frågan om macro så som andra skriver. Macro är skala 1:1 av smådjur, blommor osv i skala 1:1. Om nu dina figurer redan är i skala 1:64 så blir det lite feltänk där.

Jag hade förut en perfekt kamera för ändamålet. Nikon Coolpix 4500. Det finns att hitta på blocket till billig peng.
2 cm närgräns och mycket bra bilder i 4MP upplösning. Man kommer ner med objektivet bara 3cm från marknivå med en sådan kamera. Ett annat bra tips när man fotar små modeller är att fota genom en spegel som man ställer i 45graders lutning framför sitt objekt. Då kan man fota rakt ner mot spegelen och få ett bättre perspektiv på sina modeller. Man får vända bilden rätt i datorn, men det är det värt.

Systemkamera med speciellt objektiv kostar mycket pengar och ger inte samma närgräns. Om du redan har en Systemkamera med standardobjektiv så kan försättslinser vara en lösning. Se till att ha mycket ljus så att du kan använda liten bländare och få skärpa på mer än en figur i taget.

Det är ju inte frågan om macro så som andra skriver. Macro är skala 1:1 av smådjur, blommor osv i skala 1:1. Om nu dina figurer redan är i skala 1:64 så blir det lite feltänk där.

Mnjaaa...macro är det allt per definition om man fotograferar med stor avbildningsskala, oavsett om objekten i sig är blommor, insekter eller miniatyrer. Miniatyrfiguren är ju i sig i skala 1:1, varandes miniatyr. Precis som du är skala 1:1 varandes Max Lindström.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto