Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro

Produkter
(logga in för att koppla)

iggys76

Ny medlem
Hej!

Har läst lite om makrofotografering men är lite förvirrad...

Vad är makro egentligen? Är det all som har förstoringsgrad > 1:1, t.ex. 10:1?

Sen har jag köpt en Canon 450d med ett 28-55 mm objektiv där det står att makro avståndet är 25 cm men jag kan fota så nära som 5 eller närmare och bilden blir bra ändå, varför?

Vad ska man använda för objektiv om man vill fota riktigt nära med förstoringsgrad > 1:1, d.v.s. att objektet på bilden är mycket större än i verklighet? Har läst att man ska använda ringar eller bakvänt objektiv.... några bra länkar?

Tack,

Iggy

Förstoringsgrad kan jag inget om så det kommer säkert fler svar. Men, vad gäller närgräns så betyder närgräns att närmare än så kan inte objektivet fokusera, inte ens manuellt. Dock är gränsen inte från objektivet utan från sökaren så om objektivet är ex 10 cm långt ska du kunna fokusera 25-10 = 15 cm från frontlinsen.

Mellanringar (extenders) är ett sätt att öka brännvidden (förstoringsgraden) hos ett objektiv.

Det du egentligen borde göra är att söka på makro. Du kommer att få upp mängder med ämnen om just makro.
Men för att besvara din fråga angående förstoringsgrad:
Låt oss säga att du fotograferar en blomma som i verkligheten är 10 cm. Om denna blomma blir 1 cm på filmen så har det en förstoringsgrad på 1:10. 1:1 innebär med andra ord att saker i verkligheten kommer att ha samma storlek på filmen.

Hej!

Har läst lite om makrofotografering men är lite förvirrad...

Vad är makro egentligen? Är det all som har förstoringsgrad > 1:1, t.ex. 10:1?

Vad som är makro finns det delade meningar om, men de flesta av dagens makroobjektiv brukar klara avbildningsskala 1:1 som bäst.

Sen har jag köpt en Canon 450d med ett 28-55 mm objektiv där det står att makro avståndet är 25 cm men jag kan fota så nära som 5 eller närmare och bilden blir bra ändå, varför?ggy

Avståndet mäts från sensorn.

Vad ska man använda för objektiv om man vill fota riktigt nära med förstoringsgrad > 1:1, d.v.s. att objektet på bilden är mycket större än i verklighet? Har läst att man ska använda ringar eller bakvänt objektiv.... några bra länkar?

Ett bra, men dyrt, objektiv är Canon MP-E65, som kan användas från skala 1:1 till 5:1.

För att få hög avbildningsskala med mellanringar behöver man använda objektiv med relativ kort brännvidd. Risken är då att avståndet mellan objektiv och motiv blir mycket litet, kanske inget alls. För att slippa det kan man vända objektivet bak och fram med hjälp av en s k omvändningsring. Jag vet dock inte om det går att ställa in bländarvärdet på objektivet. Det kan kanske nån Canonfotograf svara på.

Ett annat sätt för att få stor avbildningsskala är att montera ett objektiv bak och fram framför det "vanliga" objektivet. Det främre objektivet kommer då att fungera som en mycket kraftig närbildslins.

Olle

jag tycker inte man skall underskatta det allra billigaste sättet att komma igång med närbildfoto, nämligen försättslinser. Kostar runt hundringen (eller var det mindre?). Eller en hel sats för några hundralappar. Duger till mer än man tror och kamerans automatik fungerar fortfarande.

Skalan syftar på förhållandet mellan motivets storlek och hur stort det avbildas på sensorn. Fotar du en linjal med vanlig film och sedan framkallar negativen, kommer den riktiga linjalen och den som avbildats på negativet vara lika stora.
Din kameras sensor är ca 22mm på långsidan. Fotar du något som är 22mm kommer det alltså precis rymmas på bilden.

Riktigt var gränsen för macro går vet jag inte, men när det börjar bli större än 1:1 brukar det kallas micro-fotografering.

Ett riktigt macroobjektiv klarar av att avbilda motivet i skala 1:1 vid närgränsen.
Det objektiv som nämndes i början av tråden (mp e-65) kan avbilda ända till 5:1, men det är väldigt extremt och svårjobbat.

Vissa objektiv kan heta tex sigma 70-300/4-5,6 Macro.
Det betyder då inte att det är ett riktigt makro. Tillverkaren vill bara påpeka att närgränsen är ovanligt kort jämfört med vad som är normalt på ett sådant objektiv, och därmed ger lite högre förstoringsgrad. 1:3 brukar vara ganska normalt på objektiv som benämns så. Dessutom är alla "riktiga" macroobjektiv fasta (tex 90/2.8).

Som andra redan nämnt finns det många sätt att öka förstoringsgraden på.
Försättslinser skruvar du på ifram.
Mellanringar är ett väldigt billigt sätt. Dessa är bara som rör som du sätter mellan objektiv och kamera. Dom gör att närgränsen blir kortare. Ofta blir den så kort att den hamnar inuti objektivet, och det är ju lite svårjobbat =)
En konverter förlänger brännvidden men bibehåller närgränsen, vilket ger högre förstoring.
Kombinerar du ett riktigt macroobjektiv med både mellanringar och konverter/konvertrar kan du få riktigt hög förstoring.
Sen kan du med en omvändningsring (vilket redan nämnts) sätta på ett objektiv bakvänt i fram på ett annat objektiv. Det ger också väldigt hög förstoring.

Man brukar nog säga att det vill till att komma till skalan 1:2 i alla fall, för att det ska vara ett makroobjektiv.
Som Canons EF 50 mm f/2,5 compact macro, exempelvis.

Tamron 90/2,8

Om du är sugen på att investera i ett makro-objektiv kan jag starkt rekommendera Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1. Jag köpte det för någon månad sedan och är oerhört nöjd med det. Det är väldigt skarpt och ljuskänsligt och är dessutom inte alltför dyrt. Nytt kostar det 4000 men jag köpte det begagnat för 2500. Du får ett väldigt bra objektiv för inte så mycket pengar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar