Annons

Makro, vad behövs?

Produkter
(logga in för att koppla)

MOstling333

Aktiv medlem
(Tror tråden ska ligga här iom att det inte är ett köpråd jag är ute efter)

Jag håller på lite med makro fotografering, men börjat tänka på close-up makro. Har ett Sigma 70-200 jag brukar köra med, men med en närgräns på 1m så blir det inte tillräckligt nära.

Frågan är: vad behövs för sådan makro fotografering?

Mellanringar?
Förstoringsfilter?
Makro objektiv?

Btw, att sätta ett objektiv bakvänt när man fotograferar, vet ni någon bra guide till det?


Tack.
 
För att montera ett objektiv bakvänt på kameran finns det adaptrar, kostar inte mycket.

Jag kör med mellanringar till mina bilder. Det fungerar bra men jag lär mig fortfarande men ibland får man till någon bra bild!

Jag har provat båda dess tekniker och jag föredrar mellanringar. Då det blir en ganska naturligt känsla med fokus och hela den biten. Istället för att objektivet sitter på fel håll.
Nackdelen men ringar är att de skäl ganska mycket ljus och arbetsavståndet minskar också. Mina ringar kom i ett set om tre stycken och med alla monterade så har jag ett arbetsavstånd på kanske 5cm. Så man får jobba för insektsbilderna!

Kolla på min blogg om du vill se några bilder. Det är inga proffsbilder men sen jag skaffade mitt fasta 50mm objektiv så har bilderna blivit mycket skarpare.

carlssonjohn.blogspot.com

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
 
På en telezoom fungerar det ganska bra att använda närbildslinser.

När man har zoom behöver man inte täcka upp alla möjliga arbetsavstånd, så det kan räcka med en enda lins, beroende på storleken på det man vill fotografera. Om man vill ha avbildningsskala i närheten av 1:1 behöver man en 5 dioptriers lins till 200 mm brännvidd, och med så stark lins måste den vara akromatisk för att få bra resultat. Akromatiska linser är ganska dyra, så jag tycker att det är bättre att spara ihop till ett riktigt makroobjektiv om man ska ta så små saker.

Linser upp till 3 dioptrier tillför inte stora optiska fel på ett tele, och till en zoom som din kanske en lins på +2 dioptrier är en bra kompromiss. Då får man arbetsavstånd mellan ungefär en halv meter från linsen och ner till ungefär 35 cm från linsen, och man kan låta kameran fininställa skärpan med AF. Om objektivet har stabilisering så fungerar den normalt med närbildslins på, och allt annat är normalt; det är bara avståndet som man kan arbeta på som ändras när man sätter på en lins. För att lätt hitta rätt avstånd kan man ha ett snöre med ett par knutar så att man kommer rätt direkt. Det går inte att få skarpt på längre avstånd än vad som svarar mot linsens dioptrital när den sitter på.

  1. dioptri = 1 m
  2. dioptrier = ½ m
  3. dioptrier = 33 cm
  4. dioptrier = 25 cm
  5. dioptrier = 20 cm
Objektivets näravstånd på 1 m svarar alltså mot en lins på +1 dioptri, och man kan alltså fininställa avståndet till närmast högre dioptrital jämfört med linsen man sätter på. Skalan kan man som vanligt justera med zoomen, och det är därför man inte behöver en serie av linser. Det räcker med en.

De optiska felen med lins är främst bildfältskrökning och någon missteckning i kuddform. När linsen är mer än tre dioptrier är också den kromatiska aberrationen märkbar, och det är därför man bör ha akromatisk lins om man väljer en stark lins. Andra avbildningsfel finns också med den akromatiska, så det är inte lämpligt med närbildslins för att ta repro av plana föremål som frimärken. Däremot för vanlig fotografering fungerar det bra, eftersom skärpan i hörnen för det mesta inte är viktig och missteckningen inte syns när man inte har räta linjer att jämföra med.
 
Jag använder makroobjektiv, Har ett 60mm och ett 150. 60mm är enklare att fotografera med hittar objektet lättare än med 150mm som har en mer distinkt skärpedjup. 150mm har längre arbetsavstånd och lättare att fotografera insekter utan att de flyger iväg.

Har funderat på att använda mellanringar för att komma ännu närmare men har inte gjort det ännu. Mellanringer ger bäst effekt på kortare brännvidder men man kommer då väldigt nära och väldigt kort arbetsavstånd. Det behöver vara med något ljuskänsligt objektiv.

Det finns mellanringsset för något över 1000:- som har AF koppling mm, så det kunde kanske vara idé att börja med det, går ju även att använda till makroobjektiv om du senare köper ett sådant
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.