Annons

Makro till D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Applet

Medlem
Hej,
Jag är på jakt efter ett makroobjektiv till min d80. Har sedan tidigare ett 18-200mm men vill ha ett makro till bättre naturbilder och porträtt (människor och djur).

Jag har framförallt kollat på "Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1" 4500kr men är öppen för förslag och tips! :)

Alt detta: Nikon Nikkor AF-S 60/2,8 G ED Micro - 5400kr

En fråga: Fördel/nackdel med kortare eller längre brännvidd? Ska jag satsa på 60, 90 eller större?

//Ingrid
 
Desto längre brännvidd ett macro objektiv har desto längre arbetsavstånd får du. Du kan alltså vara längre ifrån tex en insekt med ett 180mm macro än vad du kan med ett 60mm macro men endå få samam förstoringsgrad :)

Om du hade tänkt använda det till porträtt skulle jag rekommendera Sigma EX 70/2,8 DG Macro

Ska tydligen vara väldigt skarp, sen är det en bra brännvidd för porträtt :)
 
Tamron 90 är bra och ger vettigt arbetsavstånd. Det kan vara lite väl lång brännvidd om man ska ta halvkropps eller helkropps porträtt (man får backa ganska långt), men det funkar fint för mer "närgångna" porträtt.
Autofokusen på den nya versionen med inbyggd motor är dock lite långsam och en smula osäker i svagare ljus.
Vill man ta halv-/helkroppsporträtt så kanske Sigma 70 eller Nikon 60 kan vara vettiga alternativ (fast arbetsavståndet blir ju kortare då), eller så köper du en Tamron 90 och ett AF 50/1.8. :)

Ett bra alternativ till Tamron 90 är åxå Tokina 100/2.8. Den är ju dock ännu lite "längre"...
 
Tack för era svar!

När jag skrev porträtt menar jag främst närbilds (halvkropp och mindre), och då verkar det som att jag hellre ska ha lite större brännvidd...

Glömde skriva att jag kan köpa tamron-objektivet för ca. 3200kr, men det jag är fundersam över är autofokusen. Jag vill också kunna ta kort på djur och frågan är om den hinner med en sprallig hund eller om jag får köra manuellt?!

Sigma och tokinaobjektiven är säkert också väldigt bra. Det finns ju så många macroobjektiv och det är så svårt att välja!! Någon som äger ett makro i samma klass som dessa och som har lagt upp bilder tagna med dem?? :)

/Ingrid
 
Om du går in och kikar på recensionerna av de objektiv du är intresserad av här på FS är det bara att klicka på fliken Bilder så finns det mängder att titta på tagna med det objektivet du letat fram.

/FW
 
Hej.

Jag stod också i valet & kvalet när jag köpte mitt makroobj.
Valet föll på Nikons 105mm.
Ruskigt nöjd med den. Lite lång för porträtt kanske men finfin för blommor, insekter & detaljer.
För porträtt kompletterade jag med ett 50mm för en billig penning.

//Niklas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.