Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro till Canon (nybörjare)

Produkter
(logga in för att koppla)

Gripen73

Aktiv medlem
Postade nog min fråga i fel forum. Testar här. :S

Detta har säkert tagit upp förut, men jag chansar på att få några svar.

Har börjat intressera mig för macrofotografering. Skulle vara roligt att fota insekter etc. Detta är nytt för mig, så det jag nu undrar är:

Vilket macroobjektiv skulle ni rekommendera till en nybörjare och gärna varför ni skulle välja just det objektivet. IS eller inte? Har en Canon 400D.

Ett bra ställe att läsa på själv är cyberphotos hemsida, sök på objektiv, canon och sen macro så får du en hel uppsjö objektiv uppradade med bra beskrivningar...

Vill du få bra svar får nog beskriva lite tydligare vad du tänker fota, är det blommor, insekter, detaljbilder osv
Varje typ av macrofotografering ställer egna krav på utrustningen
För just insekter vill du nog ha ett objektiv med minst 90 mm för att inte behöva gå allt för nära och skrämma bort insekten

Ett bra ställe att läsa på själv är cyberphotos hemsida, sök på objektiv, canon och sen macro så får du en hel uppsjö objektiv uppradade med bra beskrivningar...

Vill du få bra svar får nog beskriva lite tydligare vad du tänker fota, är det blommor, insekter, detaljbilder osv
Varje typ av macrofotografering ställer egna krav på utrustningen
För just insekter vill du nog ha ett objektiv med minst 90 mm för att inte behöva gå allt för nära och skrämma bort insekten

Det är just insekter, blommor etc som skulle vara intressant. Har försökt kolla runt, men ville även höra här. Tack för tipset om Cyberphoto. Ska kolla där. :)

IS är inte så användbart vid makro, det är stativ som gäller. Ger ändå bara kanske max två steg. Bra alternativ är naturligtvis Canons 60mm, och Sigmas 50mm som är rätt billig. Vill du ha lite längre brännvidd så är Canons 100mm utan IS prisvärd, och alla Sigmas varianter. De sistnämnda har dock lite enklare motor i af på en del, och det kan vara störande. Alla makroobjektiv i princip är bra, så fundera på vad du skall fotografera och välj sedan brännvidd utifrån det.

Jag rekommenderar Tamrons macro 90/2.8. Har en sådan sen länge och är grymt nöjd. Autofokusen är långsam och väsnas men för macro är det ändå manuell fokus som blir bäst tycker jag. Skarpt som tusan redan på full öppning. Dessutom gör konstruktionen att frontlinsen ligger så djupt att motljusskyddet sällan behövs. Kan maila testbilder om du vill (skicka ett mail i så fall).

Jag skulle vilja tipsa om att köpa ett äldre, helmanuellt objektiv typ 50 mm, dom brukar vara väldigt billiga och ge riktigt bra bilder, och sätta en omvändsningsring på den. Då måste du ställa in bländaren på objektivet och fokus själv, men det är ruskigt prisvärt som "prova på" och kan ge riktigt fina bilder! Det kan man köpa för några hundralappar, och man kan sätta dit manuella mellanringar för större förstoring.

Köp i så fall ett 50 eller mer vidvinkligt för bästa förstoring.

En kille som heter Thomas Shahan tar helt fantastiska bilder med just det + en blixt, http://www.flickr.com/photos/opoterser/5954980476/in/photostream

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar