Annons

Makro till 5D mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

Vickanpickan

Aktiv medlem
Jag har en canon 5D mark II och fotar just nu madro med ett gammalt canon 100-200 + mellanringar. Det har funkat rätt bra, men är lite besvärligt ibland då objektivet blir "dött" när man fäster mellanringarna mellan.

Så nu funderar jag på att uppgradera till ett riktigt macroobjektiv, tips på vad jag ska välja?

Sen funderar jag på det här med blixt till macro. Jag har hittills alltid kört utan, men skulle vilja testa med. Jag har en canon 430ex II, är den lämplig eller är det bättre med ringblixt?

På blixtfronten skulle jag väl säga att din blixt fungerar, om du inte har den på kameran. Sladd eller trådlöst så att du kan flytta blixten och du kan få bra ljus. Annars är det ringblixtar som fungerar bäst för macro.

Rent optiskt: Tamron AF SP 90 2,8 Di. Svårslagen pris/prestanda. Byggkvalitet är inte den bästa och kör du autofokus så finns det risk att det jagar. Canon EF 100 2,8L med bildsatbilisering är ju ett prisat objektiv med byggkvalitet på topp...men också med en dubbelt så stor prilsapp. Båda funkar ju fint för t ex porträtt så kör du mycket sånt så kanske det kan vara motiverat att "investera" i Canon-gluggen.

Börja med din 430 EXII (gärna med en förlängningskabel enl tidigare talare) och testa. Man kan använda den rätt kreativt. En ringblixt underlättar ju för macro om du fastnar för det och fotar mycket. Vill du inte slanta för Canons egna så finns ju alltid Sigma EM-140 DG.

Canon EF 100/2.8 L

Jag har också en 100/2.8L som jag köpte på Tradera, har den mest som porträttele men även för närbilder till min EOS 5 MKII. Helt underbar glugg som är knivskarp. Rekommenderar den varmt.

Alla makroobjektiven håller högsta klass optiskt, tänk på brännvidd, ljusstyrka, bildstabilisering, fokusmotor och pris som avgörande.

Lätt och svårt på samma gång

Hej
Såg din fråga och läste svaren och eftersom jag har både ett Tamron 90mm och ett Canon 100 så tänkte jag förmedla mina och min frus erfarenheter. Bägge är mycket bra. Canons är dock mer välbyggt men är inte säker på att bilderna blir bättre för det. Tamron=mycket för pengarna

Ska själv byta upp mig till en fullformatskamera snart och eftersom din också är det så tänkte jag slänga med en parameter som man bör fundera på och som jag själv har tagit konsekvenserna av

Inga pekpinnar.... men ska du fota fjärilar eller andra insekter som inte kommer att acceptera att du har linsen alldeles inpå så innebär en 100 mm makro just det. Ett 100 mm makro för en Canon EOS7D är däremot mycket bra ur den synvinkeln pga den kamerans sensor men den större sensorn i din kamera tror jag medför att du behöver snegla på och värdera även makro objektiven runt 150-180 mm innan beslut

Själv säljer jag mitt Tamron 90 mm och köper ett Sigma 180 mm istället...

Men allt hänger på vad man tänker fota och vart smärtgränsen för vad det får kosta... naturligvis
Lycka till

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar