Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

makro/ring-blixt

Produkter
(logga in för att koppla)
Tyvärr vet jag inget om hur bra den är, men eftersom den inte är en blixt utan använder lysdioder som lyser kontinuerligt som en lampa, så behöver den ingen anslutning till kameran och kan därför inte heller skada den.

Olle

finns även denna pryl
http://www.tradera.com/ny-macro-rin...lr-dslr-43-step-ringar-auktion_1414_146492403
ser mer ut som en blixt
vet ej funktion dock
ser lite "plastigare" ut än den första
mvh
peter
Även den använder lysdioder men kan tydligen även användas som blixt. Kanske gäller det även den du först länkade till fast det inte framgår klart av annonstexten och jag tycker mig inte heller se några kontakter i "blixtskon".
Om den första kan användas som blixt stämmer förstås inte det jag skrev om att ingen kontakt med kameran behövs. Det gäller endast för kontinuerligt ljus.

Olle

Jag kör på en YN560 och en O-Flash, fungerar ypperligt. YN560 kan du få ny på tradera för under 500, O-Flashen köpte jag begagnat för 170, kostar väll typ5-700kr ny.

Jag kör på en YN560 och en O-Flash, fungerar ypperligt. YN560 kan du få ny på tradera för under 500, O-Flashen köpte jag begagnat för 170, kostar väll typ5-700kr ny.

funkar o-flashen bra
har även sneglat på en billig macro bälg
jag vet att den gyllene regeln om
att man får vad man betalar för alltid gäller
men ibland kanske ett billigare alternativ duger
mvh
peter

Har en motsvarande. Full auto, inga inställningar. Precis vad jag vill ha till macro. Aldrig känt behov av nåt annat.

Jag har en Dörr-14 och den fungerar bra med lite längre makroobjektiv, har den nu på min sigma 150 och med en stepring så fungerar det fint. Problemet med den är att den ger för mycket ljus och även om man sätter ner på kameran blixtkompensingen till -3.0 så ger det ändå för mycet på en 60mm. Omvänt så tror jag att en lysdiodblixt inte skulle fungera med de längre, då avståndet att lysa upp blir för stort, men funkar nog i 40-60mm området där arbetesvståndet är kanske 10cm. Att leda ner ljuset från en vanlig blixt har jag inte testat, kan fungera bra. Finns en del mindre internetbutiker som säljer biliga lösningar så sök runt, jag hittade min Dörr för 750:-.

Jag har en Dörr-14 och den fungerar bra med lite längre makroobjektiv, har den nu på min sigma 150 och med en stepring så fungerar det fint. Problemet med den är att den ger för mycket ljus och även om man sätter ner på kameran blixtkompensingen till -3.0 så ger det ändå för mycet på en 60mm. Omvänt så tror jag att en lysdiodblixt inte skulle fungera med de längre, då avståndet att lysa upp blir för stort, men funkar nog i 40-60mm området där arbetesvståndet är kanske 10cm. Att leda ner ljuset från en vanlig blixt har jag inte testat, kan fungera bra. Finns en del mindre internetbutiker som säljer biliga lösningar så sök runt, jag hittade min Dörr för 750:-.

då verkar det ju som att billig duger i detta fallet
ska ta och slå till på en sådan då
tackar för hjälpen

är det någon som provat en macrobälg?

mvh
peter

Undersök först att det går med en maktobälg till en D90, är inte säker på att D90 kan hantera att den inte har koppling till objektivet, har för mig att det är först med D300 (men kan ha helt fel i detta :). Jag har själv funderat på mellanringar och då med full automatik

Du kan ju ta en titt här, de har en del för makro http://www.photax.se/kmrt/nrbld/nrbld.htm

Jag har också köpt en del prylar på fotofyndet

Undersök först att det går med en maktobälg till en D90, är inte säker på att D90 kan hantera att den inte har koppling till objektivet, har för mig att det är först med D300 (men kan ha helt fel i detta :). Jag har själv funderat på mellanringar och då med full automatik

Du kan ju ta en titt här, de har en del för makro http://www.photax.se/kmrt/nrbld/nrbld.htm

Jag har också köpt en del prylar på fotofyndet

det borde gå att köra helt manuellt utan automatik
ljusmätningen kommer inte att funka på d90 men det ska den göra på d200:an
mvh
Peter

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto