Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

makro objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

oggeboyn

Avslutat medlemskap
Hallå allihopa jag har en tamron 90 mm objektiv men när jag fotograferar makro måste man ju ha hela objektivet i närheten av det man ska fotografera.

Finns det inget som man kan sätta på objektivet för att komma en bit ifrån utan att kvaliteten försämras vill gärna ha tips och förslag!!

Det finns bara försättslinser som gör att du måste vara ännu närmre. Vill du få ett längre arbetsavstånd behöver du ett makroobjektiv med längre brännvidd, t.ex. Sigma 180 mm

det roligaste

vi brottas alla med just detta

Har själv en 105mm samt en 180mm makro till en FF kamera. Till insekter och fjärilar funkar 180:an men det är inte alltid helt enkelt. FF-kameran ger också ett mycket litet skärpedjup.

Har fotokompisar som har telezoomar med bra närgräns som funkar kanske bättre på just fjärilar. Har också testat med 1.4 konverter till mitt 180mm Sigma men gillar det inte. Använder autofocus för rörliga objekt och vid sämre ljus tappar den fokuseringen och börjar om. Är hyllvärmare idag...

En DX-kamera (Nikon) skulle göra att man kunde gå lite längre ifrån med samma objektiv.

Har också prövat med mellanring på en telezoom, funkar men det är tålamodsprövande

Å andra sidan är det kanske det som är så kul....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar