Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro-objektiv för Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

SlashIgnore

Ny medlem
Hej. Jag har just inhandlat en Canon EOS 7D och sitter här och kollar runt efter ett bra men ej allt för dyrt macro-objektiv. Vad är det som ger mest för pengarna egentligen? Läste lite om Canon Objektiv EF-S 60mm f/2.8 Macro USM och Canon Objektiv EF 100mm f/2,8L Macro IS USM... Är dessa något att ha eller har folk något annat att tipsa lilla mig om?

Kanske är värt att nämna att jag pluggar media - foto på gymnasiet och ser i framtiden foto som både en hobby och ett yrke. Dock har jag ej hur mycket pengar som helst som student + att kameran just inhandlats... pust...

Sigma 15mm f/2.8 Fish-Eye
Canon EF 75-300 mm f/4-5.6 IS USM
Canon EF-S 18-55 f/3,5-5,6
Canon EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM

Har inte objektiven framför mig men dessa är de jag har, om jag kommer ihåg rätt! Inhandlar snart en 50 mm plugg med om jag får som jag vill. Men funderar på om jag ska satsa på en 60 mm istället och använda det även som ett macro. Blev väldigt sugen på Canon Objektiv EF-S 60mm f/2.8 Makro USM...

Vet inte riktigt vad jag har tänkt att fota. Men fotar ganska mycket katter, mat, ögon, växter... Alltid KUL med ett bra macro i väskan.

Om du är ute efter att fota levande väsen (insekter av olika slag tex)så kan nog 60mm vara lite kort, du kommer för nära och skrämmer iväg dom...

Brukar komma förslag på objektiven som ligger mellan 90-105 mm, då dessa ger ett bra avstånd trots att man får fina närbilder samt att dom är bra till porträtt osv också..

Ett objektiv alla brukar lovorda är Tamrons 90mm