Annons

Makro-objektiv för Canon EOS 500

Produkter
(logga in för att koppla)

mattias_onlajn

Aktiv medlem
Jag kör själv med Nikon och har ingen koll alls på Canon-prylar. Men min mor har skaffat sig en systemkamera och frågade mig om vad hon skulle köpa för objektiv för att kunna ta "närbilder" jag förmodar att hon tänker på macrobilder. Så därför tänkte jag fråga om det finns någon som kan tipsa om ett sådant som passar till EOS 500d?

Skall inte vara något snordyrt proffsobjektiv eftersom hon är helt grön med kameran. Men skall fylla sin funktion.
 
Senast ändrad:
I mitt tycke är det en no-brainer, Canon EF 100/2.8 USM Macro, ett av dom skarpaste objektiv som finns.
http://www.dustin.se/pd_5010053074.aspx

Det finns en 60mm variant också som är några hundralappar billigare,
http://www.dustin.se/pd_5010078613.aspx

Jag rekommenderar 100mm, mest för insekter och droppar, du kan vara längre från objektet vid 1:1-förstoring då. (droppar för mindre risk för stänk). Det kortare 60mm tycker många ger en finare bildvinkel när man inte ska fota vid absoluta närgränsen. (typ mat, stora blommor o s v)

Det kan också vara värt att påpeka att "riktiga" macro-objektiv med 1:1-förstoring primärt används för mycket extrema närbilder. På hennes kamera kommer en humla fylla upp hela bilden vid närgränsen.

Det finns ett mycket billigare alternativ, som är någon form av lins man skruvar på ett befintligt objektiv, men dom har jag ingen koll på.
 
Jag har Ef 100 f/2.8 L MACRO IS USM. Den ska ligga väldigt nära ovan nämda 100mm macro gluggen. Kan starkt rekommendera. Annars finns det en 60mm macro till canon men har varken testat eller läst om dess kvalitet gentemot 100mm.. Samt att 100mm är bättre om du ska fota saker som rör på sig då du slipper krypa galet nära. 100mm macro är även en sjukt bra port glugg

macro är sjukt kul, öppnar upp en ny värld av tänkande :)

Tänk även på att ju lägre ner mot macro höjd så får ljuset svårare att nå fram så en ringblixt kan ju vara bra att köpa till. här är lite foton jag tagit med gluggen.

Dessa är tagna med bild stabilisering, men har hört att skärpan ska vara rikigt bra med stativ på vanliga 100mm macron


Truten by Refulgeō, on Flickr


Stadium Winter Jam 2010 by Refulgeō, on Flickr


Rains by Refulgeō, on Flickr


At the drive in by Refulgeō, on Flickr
var en testbild därav den dåliga skärpan över hela motivet.


nero by Refulgeō, on Flickr
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.